JM säljer fastigheter för ca 1150 mkr # realiserat resultat 135 mkr

JM säljer fastigheter för ca 1150 mkr - realiserat resultat 135 mkr I en affär med Kungsleden säljer JM 15 fastigheter i Storstockholm, Uppsala, Norrköping, Göteborg, Mölndal och Västerås. Fastigheterna innehåller vårdbostäder för äldre och har utvecklats och byggts av JM i samarbete med berörda kommuner. Köpesumman uppgår till 1119 mkr och ger JM ett resultat om 120 mkr. 304 mkr av köpesumman och 32 mkr av resultatet avser fastigheter, vilka JM genom utnyttjande av optioner förvärvat i anslutning till denna affär och därefter vidaresäljer till Kungsleden. I en affär med ett mindre fastighetsbolag säljer JM en kontorsfastighet i Täby för 28 mkr med ett resultat om 15 mkr. JM fortsätter sin offensiva försäljning av färdigutvecklade fastigheter ned till en planerad nivå om ca 2 miljarder, säger JMs affärsenhetschef Sten Hamberg. Hittills i år har JM sålt fastigheter för nära 4 miljarder med ett realiserat resultat om totalt 924 mkr. Ytterligare information lämnas av Sten Hamberg, JM AB, telefon 08-782 88 52 alternativt Eva Eriksson, JM AB, telefon 08-782 88 99. Stockholm 2001-11-15 JM AB Koncernstab Kommunikation Detta och tidigare pressmeddelande finns även på www.jm.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/19/20030819BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/19/20030819BIT00240/wkr0002.pdf

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.