JM säljer hotellfastighet för 575 mkr till norskt försäkringsbolag

JM säljer hotellfastighet för 575 mkr till norskt försäkringsbolag I en affär med det norska försäkringsbolaget Vital Forsikring ASA säljer JM hotellfastigheten Pennfäktaren 10 vid Vasaplan i Stockholm. Försäljnings-priset uppgår till 575 mkr och ger JM ett realiserat resultat om 57 mkr. Resultatet kommer att redovisas under första kvartalet 2003. - Vital ønsker å plassere en større andel av forsikringstakernes midler i eiendom. Kjøpet av Pennfäktaren 10 er en naturlig videreføring av vår investering i Kortbyrån 17. Beliggenhet og kvalitet gjør at vi har tro på en positiv utvikling for disse investeringene, säger administrerende direktør Bjørn Østbø i Vital Forsikring. - Detta är ytterligare en försäljning där JMs affärsidé att utveckla och därefter sälja kommersiella fastigheter, genomförs med ett bra resultat, säger JMs affärsenhetschef Sten Hamberg. Affären visar också på ett fortsatt intresse från utländska fastighetsaktörer att investera i moderna och välbelägna fastigheter i Stockholm. För ytterligare information kontakta: Sten Hamberg, JM AB, telefon 08-782 88 52 alternativt Eva Eriksson, JM AB, telefon 08-782 88 99. Administrerende direktør Bjørn Østbø, Vital Forsikring ASA, telefon +47 55 17 86 08 eller administrerende direktør Kjell Sagstad, Vital Eiendomsforvaltning AS, telefon +47 93 41 56 50. Stockholm 2003-02-17 JM AB Koncernstab Kommunikation Detta och tidigare pressmeddelande finns även på www.jm.se JM är ett publikt bolag och noterat på Stockholmsbörsen. Antalet anställda i Sverige, Norge, Danmark och Belgien är cirka 2 600 och omsättningen år 2002 uppgick till cirka 9 miljarder kronor. Bolaget är Sveriges ledande bostadsutvecklare och verksamheten bedrivs med fokus på projektutveckling av såväl bostäder som kommersiella lokaler i centrala lägen i expansiva orter. En bred satsning på kvalitets- och miljöfrågor kännetecknar verksamheten. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00150/wkr0002.pdf

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.