Startskottet för Uppsalas nya stadsdel

Startskottet för Uppsalas nya stadsdel Den 1 november övertar JM och Skanska formellt Wangner Nordvirors fastighet i Kungsängen. För bostadsbristens Uppsala innebär detta ett välkommet tillskott av nya, moderna bostäder, i ett mycket attraktivt läge. - Ett par hundra intressenter har redan hört av sig och det skall bli oerhört spännande att utveckla denna stadsdel med hänsyn till de önskemål och krav som finns från dagens kunder, säger Magnus Berg, regionchef JM. Onsdagen den 1 november lämnar således en av Uppsalas sista stora industrier, Wangner Nordviror, över nycklarna till de nya ägarna Skanska och JM. Bland deltagarna finns, förutom representanter för JM, Skanska och Wangner Nordviror, även flera kommunala beslutsfattare, t ex stadsbyggnadsdirektören Ingvar Blomster. - Det centrala läget gör att området lämpar sig mycket bra som bostadsområde, kommenterar Alf Carlsson, affärschef Skanska Nya Hem. Nu vidtar det viktiga arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området, något som beräknas ta drygt ett år. Även i Stockholm och Göteborg har flera äldre industriområden omvandlats till bostadsområden. Några exempel är Hammarby sjöstad i Stockholm och Eriksberg i Göteborg. Gemensamt för dessa områden är de attraktiva läget nära centrum och ofta med nära anslutning till vattendrag eller hav. Kungsängen i Uppsala är inget undantag. Här ligger Fyrisån bara något kvarter bort, på lagom avstånd för sköna kvällspromenader. Ledord för arbetet med den nya stadsdelen är kommunikation - till exempel i form av IT-anpassade lägenheter, men också när det gäller närhet till tåg och bussar. God kommunikation kan också handla om att skapa naturliga träffpunkter för människor som innegårdar och restauranger vid Fyrisån. Byggstart är planerad till våren 2002 och inflyttning cirka två år senare - allt under förutsättning att detaljplan och bygglovsansökan godkänns. För ytterligare information, kontakta: Alf Carlsson, affärschef Skanska Nya Hem, tel 018-17 07 94, mobil 070- 557 07 94 Magnus Berg, regionchef JM, tel 018-18 95 16, mobil 070-698 95 16 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT01000/wkr0002.pdf