DELÅRSRAPPORT Q2 2022

Siffror i sammandrag

Januari – juni 2022

Januari – juni 2022 jämfört med motsvarande period 2021:

• Nettoomsättning: KSEK 11 962 (KSEK 9 630)

• Resultatet efter finansiella poster: KSEK 77 (KSEK - 44)

Resultatet per aktie*: SEK 0,008 (SEK -0,004)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

April- juni 2022

Andra kvartalet 2022 jämfört med motsvarande kvartal 2021:

• Nettoomsättning: KSEK 7 279 (KSEK 5 267)

• Resultatet efter finansiella poster: KSEK – 26* (KSEK -26)

*Resultatet skulle varit 268 000 högre om kostnader gällande Q1 inte tagits i Q2. Se pressrelease utskickad den 11 maj.

• Resultatet per aktie*: SEK – 0,002 (SEK - 0,002)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

Bästa Aktieägare,

Vi summerar ett positivt andra kvartal med flertalet nytecknade avtal med kvalitativa varumärken, nyrekryteringar och ett högt tempo på utvecklingsarbetet. Trenden på marknaden är väldigt tydlig. Nu när orosmolnen rör sig över e-handelsbranschen ökar efterfrågan på kostnadseffektiva och smarta lösningar som ger snabba och effektiva resultat, vilket gagnar Jojka med sitt unika erbjudande. Detta är också signalerna vi får från de bolag vi bearbetat under våren, vilket gör att vi är väldigt motiverade inför hösten och ser ljust på framtiden!

Avtalen som tecknats under våren börjar nu visa resultat. Nettoomsättningen för Q2 2022 uppgick till KSEK 7279, att jämföras med KSEK 5267 för samma period föregående år, vilket innebär en omsättningstillväxt på 38%. Omsättningstillväxten har därmed återhämtat sig under andra kvartalet i enlighet med våra förväntningar. Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -26, att jämföras med KSEK -26 för Q2 2022. Resultatet under Q2 skulle egentligen varit 268 000 kronor högre. Vi tog kostnader i Q2 som borde kostnadsförts i Q1, vilket vi kommunicerade via ett pressmeddelande den 11 maj. En ytterligare orsak till att resultatet inte blir högre är att vi fått ökade kostnader från våra leverantörer. Kostnader som vi till stora delar kommer att kompensera för under Q3 genom prishöjningar mot våra kunder.

Den stigande inflationen förändrar konsumenternas köpbeteende, varje inköp kräver lite mer omtanke innan en order blir lagd. Tröskeln för att spontanhandla blir högre, vilket ställer högre krav på att marknadsförarna har rätt verktyg för att skapa relevanta budskap som träffar rätt målgrupp för att uppnå önskat resultat.

En stor anledning till att intresset för vår plattform stadigt ökar är att vi kan, utan att någon kodning krävs, hjälpa våra kunder att enkelt få tillgång till mer avancerad funktionalitet som de behöver för att lyckas med sin marknadsföring. Några av de nya bolagen som valt att använda vår plattform är Protein.se, Hello Mantle och Estrid.

Det pågående pilotprojektet med en av Nordens ledande hotelloperatörer har hittills varit lyckat. Hotellkedjan har nu valt att utöka antalet hotell från 50 till 82 hotell i Sverige, samt förlänga avtalsperioden till den sista september. Vår förhoppning är givetvis att vi ska få till ett längre och mer omfattande avtal med kunden efter att pilotprojektet avslutats. Viktigt att notera är att projektet är ett test som ska utvärderas noggrant och jämföras med andra alternativ innan ett slutgiltigt beslut om ett längre avtal tas från kundens sida.

Vi har tidigare kommunicerat vikten av att förstärka teamet på marknadssidan för att kunna bearbeta bolag digitalt. Vi kan nu glädjande meddela att vi i juni månad anställt en “Digital Marketing Manager” som blir bolagets första medarbetare på marknadssidan. Rollen innebär ett ansvar för att bygga upp vår “inbound marketingstrategi” mot prioriterade tillväxtmarknader. Detta är en viktig del för att vi ska kunna växa snabbare internationellt. Det känns mycket bra att vi nu har hittat rätt person! Tjänsten tillträds i slutet av augusti.

Utvecklingsarbetet av plattformen fortsätter för fullt. Just nu arbetar vi med vårt nya ”user interface” och integrationen mot Shopify. Integrationen blir vår första mot en ledande e- handelsplattform för små och medelstora e-handelsbolag.

Shopify integrationen är strategiskt viktig för oss ur två perspektiv.

• Den första delen handlar om att vi kan skapa avancerad funktionalitet, vilket vi inte kunnat erbjuda tidigare, i form av trigger baserade automationer. Detta är något vi vet är starkt efterfrågat av e-handlare.
  • Den andra delen är att vår plattform kommer passa in i flera varianter av “tech-stacks”, oavsett om den innehåller en mailplattform vi inte har integration mot. Detta gör att marknaden vi kan bearbeta blir betydligt större.

Vi kommer på samma sätt som vi gjort tidigare lansera integrationen i olika versioner, där vi successivt lägger på mer funktionalitet. Utvecklingsarbetet pågår för fullt under sommaren och målbilden är att vi lanserar första versionen i början av hösten.

Vi vill önska alla aktieägare en härlig sommar så ser vi fram emot en spännande höst med nya medarbetare och kunder!

Väsentliga händelser under perioden

• Anställt en Digital Marketing Manager