Att spara energi har aldrig varit lättare

Att spara energi är bra för både den privata ekonomin och för samhället.

I Sverige värms totalt 213 289 villor med direktverkande el (126 719) eller eluppvärmda vattensystem (86 570).

Om de villor som har uppvärmning med direktverkande el ersätter med luftvärme skulle det minska den totala elanvändning med nästan 1,5 miljoner MWh. Det motsvarar ett minskat koldioxidutsläpp på cirka 143 000 ton vilket är vad 71 279 bilar tillsammans släpper ut årligen.

För den enskilda villaägaren finns tusenlappar att spara varje år, för vårt gemensamma samhälle ligger miljoner i potten och för den gemensamma miljön är det ovärderligt. Det finns med andra ord goda skäl att fundera över energiförbrukningen.

– Att minska energiförbrukningen i hemmet är ofta en god affär för privatekonomin. Samtidigt har det stor betydelse för hela landet när många hushåll minskar sin förbrukning, säger Johan Dahlström, Julas hållbarhetschef.

Det är inte bara i uppvärmningen som det finns besparingar att göra. Att byta ut gammal belysning mot LED ger också effekt både för elförbrukningen och för ekonomin.

– En av våra stora utmaningar för ett hållbarare Sverige är att få ut mer nytta med mindre resurser. När bostadens gamla energislukande teknik byts mot ny energisparande får det positiva effekter både för hemmet, samhället och miljön, säger Johan Dahlström.

Exempel luft-vatten

Om alla Sveriges villaägare som idag har vattenburna system som är el-uppvärmda byter till luft-vattensystem ger det en besparing på 432 850 MWh vilket motsvarar 43 285 ton koldioxid. Det är lika mycket som 21 643 bilar släpper ut årligen.

(En investering i ett luft-vatten-system uppgår till cirka 90 000-125 000 kronor. Besparingen uppgår till mellan 10 000-14 000 kWh per år vilket motsvarar cirka 13 000-17 000 kronor. Återbetalningstiden för investeringen är cirka 7-10 år)

Exempel luft-luft

Om alla Sveriges villaägare som idag har direktverkande el byter till luft-luftsystem ger det en besparing på 1 425 589 MWh vilket motsvarar 142 559 ton koldioxid. Det är lika mycket som 71 279 bilar släpper ut årligen.

Johan Dahlström, Hållbarhetschef, +46 727 13 50 70, johan.dahlstrom@jula.se

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara. Jula erbjuder kreativa hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser via varuhus. Jula har cirka 2 400 anställda och totalt 73 varuhus, 41 i Sverige, 21 i Norge och 11 i Polen. 2013 omsatte Julakoncernen cirka 4,9 miljarder.

Besök gärna www.jula.com för mer information. Den nya katalogen finns att hämta i närmsta Julavaruhus.

Julas hållbarhetschef