De är nya styrelseledamöter i Jula Holdingkoncernen

Jula Holdingkoncernen får nu två nya styrelseledamöter.

Johanna Fagrell Köhler, VD på Creuna, och Kajsa Claesson, försäljningschef Securitas Direct.

– Johanna och Kajsa är starka tillskott till våra styrelser. De har båda värdefulla yrkeserfarenheter som kommer att ge styrelsearbetet nya perspektiv och en ny dynamik, säger Peder Larsson, styrelseordförande Jula Holding.

Johanna och Kajsa väljs in i styrelsen för Jula Holdingkoncernen vid styrelsemöte den 18 juni 2019. Johanna Fagrell Köhler kommer även att sitta i Jula AB:s styrelse och Kajsa Claesson kommer även att sitta i hästsportkedjan Hööks styrelse (Hööks är sedan början av 2019 en del av Jula Holdingkoncernen).

Kajsa Claesson

Som styrelseledamot i Hööks, nordens ledande hästsportkedja, är det naturligtvis en fördel att ha ett hästintresse, och det är något som Kajsa Claesson har.

– Jag är själv ”gammal” hästtjej och har nu två döttrar som håller på med hästhoppning. Det mesta av fritiden går till hästintresset, säger Kajsa som har egna hästar på en gård utan för Norrköping och en mindre gård i Kisa.

Kajsa är just nu försäljningschef på Securitas Direkt, men har innan dess en lång yrkeserfarenhet från handeln.

– Innan Securitas Direct var jag VD på Twilfit i fyra år, och dessförinnan var jag på Stadium i 25 år i flera olika roller. Det är därifrån jag har min retailbakgrund. Det känns spännande med Jula och Hööks, här kan jag bidra med både min yrkeserfarenhet och min erfarenhet från hästintresset, säger Kajsa Claesson.

Johanna Fagrell Köhler

Johanna Fagrell Köhler har lång erfarenhet främst när det gäller utveckling av produkter och tjänster inom den digitala branschen.

– Jag har jobbat sedan 1997, som bland annat affärsutvecklare och VD, med att bygga upp bolag med en digital kärna eller bolag där man vill göra en digital resa, säger Johanna.

Sedan februari 2018 är Johanna VD på nordens ledande digitalbyrå Creuna, och innan dess var hon styrelseproffs för bland annat HiQ och Ekelöw Info Security. Just nu sitter hon i styrelsen för fastighetsbolaget Klövern och spelutvecklaren G5, båda noterade på Nasdaq Stockholm. Att verka i en entreprenörsdriven organisation är inte något nytt för Johanna.

– De bolag jag jobbat med genom åren, även de noterade bolagen, har varit entreprenörsdrivna. Jag har även ett stort intresse för hållbarhet, speciellt hur man kan bygga en hållbar värld genom att använda digitala produkter och tjänster, säger Johanna Fagrell Köhler som bor i Stockholm, Lidingö, med familj och hundar. Fritiden ägnas gärna åt någon fysisk aktivitet som exempelvis golf, skidåkning, och segling eller något kulturellt som musik och konst.

Peder Larsson, Styrelseordförande Jula AB, 0706-30 04 64, larsson.peder@telia.com

Magnus Ljung, Information Manager Jula Holding-koncernen, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

40-årsjubilerande Jula grundades 1979 som ett familjeföretag (Jula Industri AB). Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. I år, 2019, är det dubbelt festligt i och med att Jula öppnar sitt 100:e varuhus. Handelsbolaget Jula AB (distanshandel och varuhus) startades 1984 med Karl-Johan Blank som delägare, och 1985 öppnade det första Julavaruhuset i Skara. Mer om Jula historia finns på http://historia.jula.se/.

Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Peder Larsson, styrelseordförande Jula Holding