Jula Holding har köpt Hööks huvudkontor och centrallager

Förra året blev Hööks en del av Jula Holdingkoncernen.

Nu tas nästa steg i utvecklingen när Jula Holding köper fastigheten där Hööks har sitt huvudkontor och centrallager i Borås.

Jula Holdingkoncernen, med fastighetsbolaget G&K Blanks Fastigheter, har köpt fastigheten med Hööks huvudkontor och centrallager, totalt cirka 13 500 kvadratmeter.

− För oss är det viktigt med tillväxt, och köpet av Hööks-fastigheten ger bra förutsättningar för fortsatt tillväxt. Under 2020 kommer vi att öppna fem nya Hööks-butiker. Med köpet av Hööks-fastigheten finns nu möjligheten att expandera upp till 150 varuhus. Det finns även fina möjligheter att utveckla kontoret på det befintliga entresolet, säger Joachim Frykberg, VD Jula Holding.

Fastighet med möjligheter

Hööks fastighet i Borås är välbyggd med en stor tomt där det finns möjlighet att bygga till höglagret ytterligare om det skulle behövas i framtiden.

− Fastighetsköpet är en långsiktig satsning. Fastigheten har ett bra reklamläge, och med en bra inarbetad butik. Folk i Borås med omnejd hittar verkligen dit. Vi hade kunnat hyrt denna stora logistikfastighet vidare, men vi tog nu istället tuffa förhandlingar med fastighetsägaren för att visa att vårt engagemang i Hööks är långsiktigt och på riktigt. Jag har hela tiden varit tydlig med att jag vill äga fastigheten, företagets hjärta. Den ligger fantastiskt bra, och där sitter verkligen Hööks kultur i väggarna. Kompetens och engagerad personal finns där, Borås är verkligen en handels- och logistikstad, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef.

− Köpet av fastigheten gör oss än starkare och det ger även en ökad trygghet för alla Hööksanställda. Att dessutom finnas kvar i en för oss skräddarsydd fastighet är klart positivt. Detta är ytterligare ett kvitto på att det är helt rätt för Hööks att vara en del av Jula Holdingkoncernen, säger Joachim Höök, VD Hööks.

Johan Carlberg, VD G&K Blanks Fastigheter AB, 070–2960480, johan.carlberg@jula.se

Företagsinformation

Jula Holding

Jula Holdingkoncernen har utvecklats under några år med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Miljö, Energi och Hotell.

Retailföretagen Jula och Hööks ingår i Jula Holdingkoncernen tillsammans med Wästgöta Finans, Jula Logistics, G&K Blanks Fastigheter, Jula Miljö & Energi och Jula Hotell & Konferens.

Koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2019 omsattes cirka 8,1 miljarder SEK.

Jula

Retailföretaget Jula är Jula Holdingkoncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 105 varuhus, 56 i Sverige, 35 i Norge och 14 i Polen.

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget.

G&K Blanks Fastigheter AB

G&K Blanks Fastigheter AB är det lilla företaget med de stora resurserna. Bolaget ägs av Jula Holding AB och är ett systerbolag till Jula AB.

G&K Blanks Fastigheter AB är främst inriktat mot handels- och kontorsfastigheter, har ett fastighetsbestånd på ca 242 000 kvadratmeter och omsätter cirka 212 miljoner kronor (2018).