Jula Holding över sju miljarder

Den sammanlagda omsättningen för Jula Holdingkoncernen landade på över sju miljarder SEK för verksamhetsåret 2018. Det är nytt rekord för den växande koncernen och en ökning med cirka en halv miljard SEK mot 2017.

– 2018 var året då vi utökade och tydliggjorde koncernen. Vi står inför stora investeringar i koncernen så det är viktigt för oss att affärerna går bra. Det vi tjänar in används för att skapa förutsättningar för viktiga framtidsprojekt med syfte att hänga med i den snabba utvecklingen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i Jula Holdingkoncernen.

Jula Holdingkoncernens omsättning landade på sju miljarder SEK förra året, med ett resultat om cirka 586 miljoner SEK (drygt 8%). Det är en ökning med cirka 24% mot 2017.

– Det är ett mycket bra resultat med tanke på att vi samtidigt växer och utvecklas för fullt. Vi har givetvis koll på vår omvärld och konkurrenter, men inom Jula Holdingkoncernen försöker vi alltid att koncentrera oss på det som vi själva kan påverka och gå vår egen väg, säger Joachim Frykberg, VD för Jula Holdingkoncernen.

Helhet och Hållbarhet

Koncernutvecklingen är en del i en övergripande långsiktig och hållbar strategi.

– Koncernen har nu fler ben att stå på vilket ger oss styrka. Samtidigt har vi möjlighet att långsiktigt fortsätta utveckla bra sortiment och bra erbjudanden till våra kunder i alla våra olika verksamheter. Planen för 2019 är att fortsätta att utveckla koncernens olika ben med full kraft, säger Karl-Johan Blank.

Mot slutet av 2018 blev det klart att Jula Holding skulle förvärva Hööks, och även att Jula Hotell och konferens skulle införlivas i koncernen.

– När nya verksamheter införlivas i koncernen är det viktigt för oss att se till helheten. Vi vill säkra en fortsatt stark utveckling genom starka incitament för samverkan mellan koncernens olika delar. Därigenom kan vi sedan utnyttja och utveckla synergier, säger Joachim Frykberg.

Bonus till medarbetarna

Tack vare det positiva resultatet för 2018 delas bonus till Julas medarbetare även 2019.

– Det positiva resultatet är ett kvitto på att det som vi gör tillsammans verkligen ger effekt. Det känns väldigt bra att då också kunna dela framgången med våra engagerade medarbetare, säger Karl-Johan Blank.

Julas bonus till medarbetarna började att delas ut 2011. Bonus utfaller under förutsättning att hela Julakoncernens rörelseresultat når åtta procent av omsättningen. Bonusen som utbetalas motsvarar då tre procent av rörelseresultatet.

För oss är det viktigt att bo och verka i Sverige. Vi vill vara en del i att utveckla landet och vår hembygd där våra kunder och medarbetare lever och bor, säger Karl-Johan Blank.

Joachim Frykberg, VD Jula, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

40-årsjubilerande Jula grundades 1979 som ett familjeföretag (Jula Industri AB). Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. I år, 2019, är det dubbelt festligt i och med att Jula öppnar sitt 100:e varuhus. Handelsbolaget Jula AB (distanshandel och varuhus) startades 1984 med Karl-Johan Blank som delägare, och 1985 öppnade det första Julavaruhuset i Skara. Mer om Jula historia finns på http://historia.jula.se/.

Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i Jula Holdingkoncernen