Jula Logistics skriver byggkontrakt med PostNord

Jula Holdingkoncernens logistikbolag Jula Logistics AB utvecklas starkt.

Nu skrivs kontrakt med flera nya kunder, bland annat PostNord, Volvo Cars, Samskip, m.fl.

– Vi ser en stor efterfrågan på våra hållbara logistiklösningar, säger Lennart Karlsson, VD Jula Logistics AB.

Jula Logistics har nu skrivit sitt första byggkontrakt.

– Det är med PostNord. Kontraktet innebär att vi kommer att bygga en yta om totalt 10 000 kvadratmeter, varav cirka 2 500 kvadratmeter kommer att vara en logistikbyggnad med lager och kontor, säger Lennart Karlsson.

Det nya bygget är en milstolpe i utvecklingen av företaget.

– Det känns mycket bra att vår första kund är PostNord som verkligen förstärker hela logistikområdet. Det ger stora möjligheter för kommande etableringar, som har behov av PostNords lösningar och tjänster, säger Lennart Karlsson.

Ny Europapendel med stor potential

Det är mycket som händer i snabb takt, men långsiktigt är utveckling av den nya så kallade ”Europapendeln” kanske den största nyheten.

– Europapendeln ger oss helt nya förutsättningar, den öppnar upp för att få tågtransporter direkt till Falköping för både Jula, Volvo och många andra kunder i regionen. Med den här lösningen blir Jula Logistics och Marjarp än tydligare en central hub för Västsveriges godsflöden, säger Lennart Karlsson.

Konkret innebär Europapendeln att tågtrafik går direkt från Duisburg (stort europeisk logistiknav) i Tyskland till Falköping. Här har ett nytt samarbete med speditörsföretaget Samskip varit avgörande.

– Potentialen för den nya Europapendeln är minst lika stor som för containerpendeln som går mellan Göteborg och Falköping. Detta är med andra ord också en milstolpe i utvecklingen av Jula Logistics, säger Lennart Karlsson.

Stora volymer med Volvo Cars

Ytterligare en storkund som nu använder Jula Logistics containerpendel är Volvo Cars. De kommer att använda pendeln för export av motorer.

– Det handlar om över 1000 containrar under ett år, säger Lennart Karlsson.

För att möta den stora efterfrågan på Jula Logistics hållbara logistiklösningar har man även påbörjat byggnation av två nya tågspår på Marjarp i Falköping, samt cirka 40 000 kvadratmeter rangeryta.

– Vi har med den snabba expansionen redan utmaningar med att tillgodose mer kunder. Därför behöver vi nu snabbt öka vår kapacitet, säger Lennart Karlsson.

Lennart Karlsson, VD Jula Logistics AB, +46 702-37 83 83, lennart.karlsson@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager Jula, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

FöretagsinformationJula Logistics

Jula Logistics är Jula Holdingkoncernens logistikbolag. Jula Logistics köpte 2018 torrhamnen i Falköping vilket markerar starten för bolagets utveckling till en egen verksamhet.

Julas engagemang i utveckling av tågpendeln mellan Falköping och Göteborg började dock redan 2014. Under perioden från starten och fram till köpet har Jula jobbat hårt och investerat stort i utvecklingen av pendeln. I samband med köpet ökade intresset från andra aktörer som ville nyttja Jula Logistics hållbara logistiklösningar.

Jula

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holding-koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 99 varuhus, 53 i Sverige, 34 i Norge och 12 i Polen.

Vi ser en stor efterfrågan på våra hållbara logistiklösningar
Lennart Karlsson, VD Jula Logistics AB