Jula Miljö & Energi fortsätter investera i foodtechbolaget Ljusgårda

Jula Miljö & Energi fortsätter satsa på företag med tydlig hållbarhetsprofil och utökar nu sitt ägande i Ljusgårda, ett foodtechbolag med basen i västgötska Tibro men med siktet inställt på Europa.

I en ny finansieringsrunda har Ljusgårda tagit in 170 miljoner i nytt kapital och dessutom adderat en ny delägare i form av kapitalfonden Back in Black Capital som stöttas av bland andra familjen Lundin. Investmentbolaget Philian, som ägs av H&M:s styrelseordförande Karl-Johan Persson, har sedan tidigare investerat i Ljusgårda och går nu också in med mer kapital.

Långsiktiga gröna investeringar

– Vi vill bidra till en omställning mot mer miljö- och klimatsmarta alternativ och ser mycket positivt på att Ljusgårda nu tar in fler delägare och mer kapital för att kunna fortsätta växa. Hållbarhet och miljöhänsyn är viktiga ingredienser i vårt företagande och vi vill ta ett långsiktigt miljöansvar för kommande generationer genom gröna investeringar. Med våra fortsatta satsningar i Ljusgårda kan vi vara med och bidra till en minskad klimatpåverkan och en bättre miljö, säger Julas ägare Karl-Johan Blank.

Hållbar salladsodling året runt

Ljusgårda odlar sallad vertikalt inomhus i en 7 000 kvadratmeter stor lokal i Tibro i Västergötland. Förra året påbörjades utbyggnaden av ytterligare en anläggning på 18 000 kvadratmeter. Med ett cirkulärt bevattningssystem, förnybar el och utan bekämpningsmedel pågår odlingen året runt och företaget erbjuder leverans av färdigskuren sallad i påse till svenska butiker inom 24 timmar efter skörd. Ljusgårda är redan idag Nordens största inomhusodling, och satsar på att bli störst i Europa inom ett år.

Ett bolag på frammarsch

–  Ljusgårda är likt Julakoncernen ett entreprenörsdrivet bolag med höga ambitioner och stort fokus på utveckling, kvalité och hållbarhet. Ljusgårda revolutionerar svensk salladsindustri genom sin innovativa och automatiserade inomhusodling och är inne i en mycket spännande tillväxtfas. Med ytterligare investeringar i Ljusgårda vill vi vara en del av tillväxtresan som foodtechbolaget nu gör med siktet inställt på Europa, säger Kristin Boman, vd Jula Miljö & Energi.

För ytterligare information

Kristin Boman, vd Jula Miljö & Energi, + 46 76-772 16 39, Kristin.Boman@julamiljo.com

Om Jula Miljö & Energi
Jula Miljö & Energi är Jula Holdingkoncernens energibolag och bildades 2020 när koncernen investerade i en vindkraftspark. Bolaget har sedan fortsatt att göra investeringar inom miljö- och energiområdet, bland annat i fler vindkraftverk, i förnybara drivmedel samt i företag med en tydlig och innovativ hållbarhetsprofil. Jula Miljö & Energi driver dessutom jordbruket på gården Stora Ek med målsättningen att utveckla ett modernt jordbruk med en hållbar växtodling.

Vi vill bidra till en omställning mot mer miljö- och klimatsmarta alternativ och ser mycket positivt på att Ljusgårda nu tar in nytt kapital för att kunna fortsätta växa.
Karl-Johan Blank, ägare Jula Holding
Vill vara en del av tillväxtresan som foodtechbolaget nu gör med siktet inställt på Europa.
Kristin Boman, vd Jula Miljö & Energi