Jula till Nyköping

Det är nu klart att Julakoncernens fastighetsbolag G & K Blanks Fastigheter AB går in och köper en byggrätt i Nyköping av Coop Fastigheter AB.

Syftet med köpet är att etablera Jula på orten.

– Vi har undersökt möjligheterna att öppna ett Julavaruhus i Nyköping under många år. Nu känns det mycket bra att äntligen kunna öppna i egna lokaler. Vi får nu Nyköpings bästa handelsläge vid Coop forum och Ica Maxi, med ett mycket tydligt skyltläge utmed E4, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare.

– Julas nya varuhus i Nyköping kommer att fylla ett tomrum mellan våra varuhus i Södertälje och Norrköping. Nyköping har en stark handelsposition med ett högt försäljningsindex för både dagligvaru- och sällanköpsvaror vilket gör kommunen attraktiv för Jula. Vi siktar på att kunna öppna det nya varuhuset med vårt senaste koncept under vår/sommar 2016. Totalt kommer cirka 25 nya Julamedarbetare att anställas, säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

Sedan tidigare finns en större fastighet på området Gustavsberg som nu kommer att byggas till med ytterligare en handelsfastighet med plats för ett Julavaruhus på cirka 3200 kvadratmeter.

Joachim Frykberg, VD Jula AB, 46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager, 46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara. Jula erbjuder kreativa hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser via varuhus. Jula har cirka 2 700 anställda och totalt 78 varuhus, 43 i Sverige, 24 i Norge och 11 i Polen. 2014 omsatte Julakoncernen cirka 5,3 miljarder SEK.

Karl-Johan Blank, Julas ägare
Joachim Frykberg, VD Jula AB