Julas styrelseordförande nomineras till Guldklubban

Peder Larsson, Jula Holdingkoncernens styrelseorförande, nomineras till Guldklubban.

– Jag känner stor stolthet att bli uppmärksammad för ett arbete jag trivs så fantastiskt bra med, säger Peder Larsson.

Styrelseakademin i Västsverige har nominerat Peder Larsson till Guldklubban.

Peder Larsson har suttit som ledamot i Julas styrelser sedan 2011, som ordförande sedan 2015. Peders agerande i styrelsearbetet präglas av trygghet och pedagogik.

– Peder har rätt värderingar, han är en äkta handlare, som jag själv, som gått den långa vägen. Vi har lite liknande bakgrund, han är uppvuxen i Småland på en liten gård med många syskon med allt vad det innebär. Vi tänker lite på samma sätt, han är ett väldigt bra bollplank, vi förstår varandra och jobbar bra tillsammans. Han har även ett brett kontaktnät inom handeln, och han gillar att nätverka vilket kompletterar mig på ett bra sätt. Som entreprenör och ägare har jag mycket på gång hela tiden inom Jula och för att bygga ut och bredda koncernen. Det är alltid mycket som hela tiden måste underhållas och utvecklas, även privat. Då är det viktigt att ha någon som förstår och kan sköta, planera och hålla ihop möten med rätt frågeställningar och rätt diskussioner för att komma fram till rätt beslut på ett snabbt och effektivt sätt. Det gör Peder på ett fantastiskt sätt, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Gedigen erfarenhet

Med sin gedigna bakgrund från ledande positioner inom handeln, bl.a. som VD för Ica Sverige och VD för Hemtex, bidrar Peder Larsson även med värdefull erfarenhet och djup branschkunskap i Jula Holdingkoncernens styrelsearbete vilket satt tydliga avtryck i verksamhetens utveckling i en tid då detaljhandeln genomgår stora förändringar.

– Jag vill få varje ledamot att visa mod och ”skina” i styrelserummet. Jag vill även tacka Kalle (Karl-Johan Blank) som gett mig förtroendet att leda styrelsearbetet i hans olika bolag, säger Peder Larsson.

Jula Holding

Jula Holdingkoncernen har utvecklats under några år med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Retailföretagen Jula och Hööks ingår i Jula Holdingkoncernen tillsammans med Wästgöta Finans, Jula Logistics, G&K Blanks Fastigheter och Jula Hotell & Konferens.

Koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Jula

Retailföretaget Jula är Jula Holdingkoncernens ursprung och största verksamhet. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med och byggt upp företaget från starten.

Guldklubban

Utmärkelsen Guldklubban instiftades 2005 av Deloitte och StyrelseAkademien och arbetet med nomineringar drivs i Stiftelsen Guldklubban. Stiftelsens ändamål är att tydliggöra och öka medvetenheten om styrelseordförandens viktiga roll. Utmärkelsen delas ut i samarbete med Fairford, Hannes Snellman, Russel Reynolds och SEB