Ny VD för Wästgöta Finans

Håkan Nyberg blir ny VD för Wästgöta Finans.

Håkan har lång erfarenhet inom finansbranschen och kommer bland annat närmast från uppdrag som VD för Ikano Bank.

– Vi är mycket glada att få in Håkan Nyberg som VD för Wästgöta Finans, med hans långa erfarenhet och stora kunskap kommer verksamheten att utvecklas mycket positivt, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i Jula Holdingkoncernen.

Håkan Nyberg har ett gediget CV med erfarenheter från ledande positioner i många olika svenska och internationella finansiella verksamheter.

– Wästgöta Finans har enorm potential, och med Håkan Nyberg som VD finns nu förutsättning för verksamheten att lyfta ordentligt under 2019, säger Joachim Frykberg, VD Jula Holding.

Teknologi och data

Håkan Nyberg har erfarenhet som VD för bland annat Ikano Bank, Nordnet Group, Entercard International, samt från ledande befattningar inom Föreningssparbanken.

– Jag har egentligen hela min yrkesverksamma karriär inom finanssektorn, men är faktiskt ursprungligen ingenjör. Idag är det viktigt med kunskap inom programvara och teknologi, och där känner jag mig trygg. Det jag kan är att leda och utveckla verksamheter i ett datadrivet och teknologiskt sammanhang och det handlar det mycket om idag. Att låna ut pengar är i många stycken en analytisk process, man behöver hantera data för att låna ut pengar och hantera kundrelationen, säger Håkan Nyberg.

Triggas av utmaningen

Håkan ser stor potential i Wästgöta Finans, inte minst i företagets naturliga koppling till Julas välkända och omtyckta varumärke.

– Här finns fantastiska förutsättningar i att stötta Julas försäljning till sina kunder. Här finns massor med kundmöten där man från Wästgöta Finans sida kan komma med bra erbjudanden. Här finns många olika saker som ska hända, och det tycker jag är kul. Sedan är ju Julas fantastiska framgångssagan är imponerande, och att hjälpa kunderna med finansiering är spännande. Jag triggas av utmaningen, det får inte vara för lätt, säger Håkan Nyberg, ny VD för Wästgöta Finans.

Joachim Frykberg, VD Jula, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager Jula Holding-koncernen, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

FöretagsinformationWästgöta Finans

Wästgöta Finans är en del av den välkända Julakoncernen som har hjälpt hemmafixare och proffs sedan 1979. Under dessa år har vi lärt oss vikten av att erbjuda bra produkter till ett rimligt pris med en hög servicegrad. När du tar ett lån av oss på Wästgöta Finans ska du känna att vi verkligen lever upp till detta.

Vi startade med insikten om att vanliga människor ibland behöver en skjuts för att förverkliga sina mål. Målen kan vara olika beroende på var i livet vi befinner oss, men behovet av en pålitlig och kunnig långivare förändras aldrig. Det är där vi på Wästgöta Finans kommer in.

Wästgöta Finans ska erbjuda schyssta och trygga blancolån till hela Sverige. Med schyssta och trygga menar vi att vi ska vara tydliga med våra villkor och vad vi erbjuder. Vi vill inte krångla till varken vår kommunikation eller vår produkt. Det ska vara tryggt att låna hos oss. Det man ser är det man får.

Jula

Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.

Jula Holding-koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 99 varuhus, 53 i Sverige, 34 i Norge och 12 i Polen.

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara i Sverige och har cirka 3000 anställda. Företaget etablerades 1979. Omsättning 2018 cirka 7 miljarder SEK.Jula ägs av Karl-Johan Blank. VD är Joachim Frykberg.Idag finns Jula i Sverige, Norge och Polen.

Joachim Frykberg, VD Jula Holding