Rekordsommar för Jula – omsatte 1,5 miljarder

Jula är en pigg 40-åring.

Siffrorna för juni och juli visar på ett rejält försäljningsrekord, totalt landade omsättningen på över 1,5 miljarder SEK.

– Vi har haft en fantastisk sommar med fler kunder än någonsin till våra varuhus och till vår e-handel. Extra roligt är att vi kan konstatera en organisk tillväxt i jämförbara enheter, säger Joachim Frykberg, VD Jula.

Vad är då anledningen till att 40-årsjubilerande Jula utvecklas så starkt?

– Vi tror mycket på vårt koncept med gedigna fysiska varuhus i kombination med en stark e-handel, och bra logistik. Vi har ju fördelen att ha norra Europas största lager som gått för högvarv hela sommaren. Med vår erfarenhet erbjuder vi rätt sortiment, med mycket roliga och spännande nyheter, vid rätt tidpunkt. Jag är även mycket stolt över vår personal som med stort engagemang alltid ger våra kunder ett varmt välkomnande och bra service, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Ledarskap och kultur

Totalt ökade omsättningen i Sverige, jämfört med föregående år, med cirka 17 procent.

– Vi kan konstatera att våra låga priser lockar många nya kunder, samtidigt som vi har kvar våra trogna kunder i våra kundklubbar, JulaClub och JulaPro. Samtidigt jobbar vi hela tiden hårt med vårt ledarskap och vår kultur. Vi har en personal som möter kunden på ett fantastiskt sätt varje dag, säger Joachim Frykberg.

Joachim Frykberg, VD Jula, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Företagsinformation

40-årsjubilerande Jula grundades 1979 som ett familjeföretag (Jula Industri AB). Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. I år, 2019, är det dubbelt festligt i och med att Jula även öppnat sitt 100:e varuhus.

Handelsbolaget Jula AB (distanshandel och varuhus) startades 1984 med Karl-Johan Blank som delägare, och 1985 öppnade det första Julavaruhuset i Skara. Mer om Jula historia finns på http://historia.jula.se/.

Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell. Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2018 omsattes cirka 7 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 101 varuhus, 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.

Joachim Frykberg, VD Jula