Kährs Group anpassar verksamheten för framtiden med stärkt fokus på kundkanaler och nya produktkategorier

Kährs Group, en svensk Europaledande tillverkare inom trägolv och PVC-fria plastgolv, reviderar sin kundkanalstrategi genom att stärka sitt fokus på projektförsäljning samt på detaljhandels- och onlinesegmenten. Samtidigt utökar företaget sitt produkterbjudande med nya produktkategorier.

Kährs Group har idag marknadsledande position för trägolv och PVC-fria plastgolv på flera marknader i Europa, samt stark position på andra huvudmarknader. Från och med den 1 januari 2019 kommer Kährs Group operativt att fokusera sin försäljning inom tre kundkanaler på sina huvudmarknader, Project, Retail och Online.

Bolaget kommer också att bredda sitt marknadserbjudande med nya produktkategorier. Man kommer att addera produkter i utbudet till detaljhandeln, men de största förändringarna kommer att ske i projektsegmentet där Kährs ska bli en ännu starkare samarbetspartner inom golv till kommersiella projekt runt om i världen. Den första kategorin att lanseras är Kährs Luxury Tiles, som kommer att finnas på marknaden i början av 2019, och som innehåller ett brett sortiment av moderna golv av hög kvalitet för alla typer av utrymmen.

"Kährs har ett rikt arv och en stark position inom trägolv, som fortsätter vara vår kärna även i framtiden. Men, som ett modernt företag vill vi kunna möta våra kunders behov idag och då tror vi att tillägg av nya produktkategorier kommer att vara en uppskattad förstärkning till Kährsfamiljen. Vi anpassar också vår digitala omvandling genom att lägga ett större fokus på onlineförsäljning framöver", säger Christer Persson, vd och koncernchef för Kährs Group.

Nya produktkategorier kommer att lanseras under det kommande året och vara helt i linje med vad Kährs varumärke står för, det vill säga tydliga anknytningar till design, innovation, hållbarhet, hög kvalitet och service.

"Jag ser fram emot de kommande förändringarna och känner mig trygg i att de är nyckeln till att bygga och utveckla Kährs för framtiden, ett Kährs 2.0. Med en lång historia, stark marknadsposition och en stark vilja att ta vårt företag till nästa nivå är jag övertygad om att vi har lovande tider framför oss", sammanfattar Christer Persson.

:
Helén Johansson, Corporate Communication, Kährs Group

Kährs Group är en Europaledande golvtillverkare inom trä- och plastgolv med en rad starka varumärken såsom Kährs, Karelia och Upofloor i portföljen. Kährs innovationer har format branschen genom historien och företaget arbetar målmedvetet med att förse privata, kommersiella och offentliga rum med miljömässigt anpassade golvlösningar med lång livslängd. Kährs Group levererar produkter till mer än 70 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland och Ryssland, samt har en stark position även på andra viktiga marknader som Norge, Storbritannien och Tyskland. Bolaget har cirka 1 700 anställda och en årlig omsättning på över 3 miljarder SEK. www.kahrsgroup.com