Kährs Group och Södra inleder nytt samarbete kring ek

Golvtillverkaren Kährs Group och skogskoncernen Södra har skrivit ett flerårigt avtal som avser att ge avsättning för ektimmer från Södras medlemmar. Samtidigt inleds ett samarbete kring att utveckla sortiment och långsiktig ekskötsel.

Södra har under lång tid levererat ektimmer från medlemmarnas skogar till Kährs Groups trägolvstillverkning. Det utökade samarbetet syftar till att stärka den gemensamma värdekedjan genom att nyttja både Kährs Groups och Södras breda kunnande inom området.

”Det känns bra att inleda ett fördjupat samarbete med Kährs Group för att utveckla värdet av den svenska ekskogen. Vi är två långsiktiga aktörer som ser värdet i den svenska eken,” säger Håkan Larsson, affärsområdeschef för Södra Skog.

”Trägolv av ek har länge haft en stor efterfrågan och vi ser ingen avmattning i intresset från våra kunder, som värderar ekens mångsidighet och stora designmöjligheter. Vi vill fortsätta att utveckla våra ekinköp och långsiktigheten i Södras affärsmodell samt ett utökat samarbete med skogsägarna ger oss goda förutsättningar för detta,” säger Christer Persson, vd och koncernchef för Kährs Group.

Hållbara ekbestånd, där naturvärden bevaras samtidigt som ekens möjligheter som råvara tas tillvara på ett optimalt sätt, gynnar alla intressenter.

Christer Persson, vd och koncernchef, Kährs Group, tel: +46 70 271 20 14
Helén Johansson, Corporate Communication, Kährs Group, tel: +46 70 364 60 30
Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog, tel: +46 499 159 81

Om Södra
Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Kährs Group är en världsledande golvtillverkare inom trä- och plastgolv med en rad starka varumärken som Kährs, Karelia och Upofloor i portföljen. Företagets innovationer har format branschen genom historien och Kährs Group arbetar målmedvetet med att förse marknaden med nya innovativa golvlösningar. Kährs Group levererar produkter till mer än 70 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland, Norge och Ryssland och har en stark position även på andra viktiga marknader som Storbritannien och Tyskland. Koncernen sysselsätter cirka 1 600 personer och har en årlig omsättning på cirka 300 miljoner euro. www.kahrsgroup.com