Kährs Group stänger produktionsenhet för trägolv i Finland

Golvföretaget Kährs Group organiserar om sin trägolvsproduktion och har beslutat att stänga produktionsenheten i Tuupovaara, Finland.

Tjugoen anställda berörs av beslutet. Genomförandet av stängningen inleds omgående och anställda kommer att ges besked om uppsägning så snart som möjligt.

Kährs Group utvärderar kontinuerligt sitt produktionsnätverk för att optimera kapaciteten och effektivisera koncernens drift. Efterfrågan på de produkter som tillverkas vid Tuupovaaraenheten har minskat under de senaste åren.

”Att effektivisera produktionen och anpassa vårt produktionsnätverk efter vad som efterfrågas är nödvändigt och säkerställer vår långsiktiga förmåga att förse kunder med konkurrenskraftiga, högkvalitativa trägolv”, säger Christer Persson, vd och koncernchef för Kährs Group.

Mikael Forss, Managing Director, Karelia-Upofloor Oy, tel. +358 20 740 9208

Kährs Group är en världsledande golvtillverkare inom trä- och plastgolv med en rad starka varumärken som Kährs, Karelia och Upofloor i portföljen. Företagets innovationer har format branschen genom historien och Kährs Group arbetar målmedvetet med att förse marknaden med nya innovativa golvlösningar. Kährs Group levererar produkter till mer än 70 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland, Norge och Ryssland och har en stark position även på andra viktiga marknader som Storbritannien och Tyskland. Koncernen sysselsätter cirka 1 600 personer och har en årlig omsättning på cirka 300 miljoner euro. www.kahrsgroup.com