Delägarskap välkommet lyft för Kanozi Arkitekter

Report this content

Kanozi är arkitektkontoret som ägs tillsammans. Förra året erbjöds medarbetare som arbetat mer än ett år på företaget att bli delägare. Målet var att skapa en långsiktig strategi för fortsatt tillväxt, högt internt engagemang och professionell kundleverans.

– Idag, ett år senare, kan vi konstatera att vi fått fler spännande och prestigefulla uppdrag, att vi fortsätter växa och att omsättningen ökar. Naturligtvis är delägarskapet en viktig bidragande anledning tillsammans med hårt, målmedvetet arbete och många duktiga, engagerade medarbetare, säger Helene Brandrup-Wognsen, styrelseordförande och tf. vd på Kanozi.

Kanozi Arkitekters delgare

Erbjudandet att bli delägare i Kanozi har slagit igenom väl ut bland medarbetarna.

I början av 2017 valde 13 av Kanozis medarbetare att bli nya delägare i företaget. Tillsammans med grundarna Johan Norén, Johan Casselbrant och Daniel Hohenthal samt vice vd Lisa Jonsson består arkitektkontoret idag av 17 delägare.

– Kanozis främsta verktyg för att skapa inspirerande och kreativa projekt är genom delaktighet och engagemang, det är så vi kommer fortsätta utveckla företaget. Här är delägarskapet viktigt, vi vill ge medarbetarna möjligheter att dela på de värden vi skapar tillsammans.

Flera andra medarbetare har sedan dess visat intresse av att bli delägare. Målsättningen för Kanozi är att erbjuda fler medarbetare att bli delägare vartannat år, nästa chans kommer 2019.

– Att vi redan fått förfrågningar visar hur uppskattat initiativet är. Det är tillsammans som vi kan skapa riktigt bra kundvärden och en bygga en arbetsplats alla trivs på och är stolta över, säger Helene Brandrup-Wognsen.

Så säger några av Kanozis nya delägare

Varför valde du att bli delägare på Kanozi?

Karin Axelsson – arkitekt: När erbjudandet kom var det både välkommet och ett enkelt val. Att vara engagerad i mitt arbete är redan en självklarhet och jag tror på företaget.

Johan Sarnell – byggnadsingenjör: Eftersom jag varit med sedan starten kändes det självklart att bli partner när möjligheten dök upp. Det har från början varit ett kontor jag trivts på, med många varierande arbetsuppgifter och där jag hela tiden utvecklas och växer. Jag tror delägarskapet för med sig ökad delaktighet och ännu bättre sammanhållning.

Sandra Christensson – arkitekt: Delat ägande som organisationsidé är något jag tror på, vi står starkare tillsammans och med många engagerade medarbetare skapas en kontinuitet i företaget över tid. För mig var tidpunkten rätt när möjligheten presenterades och eftersom Kanozi är en inspirerande arbetsplats med fantastiskt fin gemenskap ville jag vara med och påverka.

Nu har det gått ett år, hur känns det idag?

Karin Axelsson – arkitekt: Det är roligt när det går bra och man får en konkret bekräftelse på att det arbete vi lägger ner ger resultat. För mig var det helt rätt beslut.

Johan Sarnell – byggnadsingenjör: Det känns helt rätt. Det senaste året har Kanozi gått framåt med många nya intressanta projekt och gett medarbetarna nya ansvarsområden. Det pågående arbetet med ISO-certifiering kommer innebära en tydligare struktur för en bättre arbetsprocess som på flera plan lyfter Kanozi ytterligare.

Sandra Christensson – arkitekt: Kanozi går igenom en spännande fas just nu och det känns jättekul att vara en del av den.

För ytterligare information
Johan Norén, marknadschef och delägare Kanozi, tel: 0705-14 48 07, 031-14 48 00, johan.noren@kanozi.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt Kanozi, tel: 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg och Malmö, omsätter ca 50 MSEK och har omkring 60 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. www.kanozi.se