Jerker Hartwall utsedd till ny VD och koncernchef i Karlshamns AB

Jerker Hartwall utsedd till ny VD och koncernchef i Karlshamns AB Jerker Hartwall kommer direkt från en befattning som VD för Perstorp Chemicals AB och har ingått i Perstorps koncernledning. - Vi är mycket glada att kunna knyta en så marknadsorienterad och kompetent kraft, som dessutom har stor kunskap och erfarenhet från processindustrin, till oss, säger Jan Ohlsson, Karlshamns styrelseordförande. Jerker Hartwall är 48 år och efterträder den 1 november tf VD Jan Elmeklo. Karlshamns AB har under det senaste året genomfört ett övergripande strategiarbete som nu, under Jerker Hartwalls ledning, ska implementeras. - Det är en naturligt tidpunkt för en ny, dynamisk VD att tillträda och vi tror Jerker Hartwall kommer att tillföra många nya goda idéer, fortsätter Jan Ohlsson. - Jag tillträder i en spännande period i företagets utveckling och gläder mig åt att tillsammans med medarbetarna i Karlshamns vidareutveckla den starka position som företaget har inom den globala marknaden för vegetabiliska oljor och fetter, säger Jerker Hartwall. Karlshamns är en av världens fyra ledande tillverkare av högförädlade vegetabiliska specialfetter. Karlshamns levererar specialfetter över hela världen och är marknadsledare i Norden och Östeuropa. Det i våras, av EU, antagna direktivet att tillåta 5% vegetabiliskt fett i choklad, har väsentligt vidgat marknaden för ersättningsprodukter till kakaosmör. Livsmedelsindustrin utgör Karlshamns största kundsegment och Sverige är den enskilt största marknaden. Karlshamns bedriver ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete, vilket bl a lett till att företaget sedan en tid tillbaka arbetar aktivt inom Functional Foods. För vidare information kontakta Karlshamns styrelses ordförande, Jan Ohlsson, telefon 070-515 69 15. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00600/bit0002.pdf

Om oss

Karlshamns tillverkar vegetabiliska fetter och oljor samt högförädlade vegetabiliska specialfetter.