Nyemission om 600.000 aktier genomförs

NYEMISSION OM 600.000 AKTIER GENOMFÖRS Karo Bio AB (publ) har genomfört en nyemission om 600.000 aktier, vilka tecknats av svenska och utländska institutionella investerare. Aktierna tecknades till kurs av 336 kronor, varvid bolaget tillförs cirka 200 MSEK. - Nyemissionen genomförs för att bredda den institutionella ägarbasen och säkerställer Karo Bios strategi att utifrån en finansiell styrkeposition föra partnerförhandlingar, göra teknologiförvärv samt starta nya projekt, säger Torben Jörgensen, verkställande direktör i Karo Bio. D. Carnegie AB har verkat som finansiell rådgivare åt Karo Bio. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Torben Jörgensen, verkställande direktör i Karo Bio AB Telefon 08-608 60 20 Bakgrund Karo Bio är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag som utvecklar läkemedel för behandling av folksjukdomar som benskörhet, cancer, diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar och metabola sjukdomar. Teknologiplattformen omfattar både nukleära receptorer, där Karo Bio har en världsledande position, och efter förvärvet av Novalon, kunskap om den mänskliga arvsmassan ("genomics"). Utvecklingen sker i samarbete med internationella läkemedelsföretag. Karo Bio har samarbeten med de ledande internationella "life science"-bolagen Abbott Laboratories, Bristol- Myers Squibb, Merck & Co. Inc., Bayer AG, Ares-Serono, Millennium Pharmaceuticals Inc. och Novartis Research Foundation. Karo Bio har över 110 anställda och bedriver sin verksamhet i Stockholm, San Francisco och Durham, North Carolina. Företaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. Besök även vår hemsida: www.karobio.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00440/bit0002.pdf