Karolinska Development investerar i Oss-Q

STOCKHOLM - 21 februari 2012. Oss-Q AB, ett svenskt medicinteknikföretag med inriktning på implantat för benläkning, har erhållit 9 miljoner kronor i finansiering genom en nyemission riktad till Karolinska Development som huvudinvesterare, tillsammans med Almi Invest och Uppsala universitet Utveckling AB (UUAB). Nyemissionen ger Oss-Q möjlighet att fortsätta utvecklingen av sin första implantatprodukt och förbereda bolaget för marknadslansering.

Oss-Q utvecklar en unik implantat-teknologi och andra biokeram-baserade innovationer, grundade på forskning vid Karolinska Universitetssjukhuset och Uppsala universitet. Bolagets vision är att omvandla tekniken till tydligt differentierade produkter för benläkning och att bygga ett nisch-företag inom ortopedi med egen försäljning, till att börja med inom skallkirurgi. En första etablering inom skallkirurgi kommer att förbereda bolaget för utveckling inom andra ortopediska områden, såsom läkning av frakturer. Marknaden för biomaterialprodukter inom ortopedi var värd 1,25 miljarder euro 2011.

Bo Qwarnström, VD, Oss-Q:
"Vi är mycket glada och stolta att Karolinska Development kommer in i vår aktieägarkrets. Karolinska Developments industriella kunnande, nätverk och resurser kommer att betyda mycket för den kommersiella utvecklingen av Oss-Q. Vi är också glada över att få in Almi Invest som ny ägare och att UUAB fortsätter att investera i Oss-Q."

Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development:
"Jag är imponerad av den implantatteknologi som Oss-Q har utvecklat och av människorna bakom den. Tekniken har tillämpningar inom en rad implantat för bendefekter där nuvarande produkter ofta ger otillfredsställande läkning. De tidiga kliniska data vi har sett inom skalldefekter är mycket lovande och jag tror att denna produkt har potential att reducera komplikationer och patienters lidande och därmed sjukvårdskostnader."

Efter investeringen äger Karolinska Development 15,7 procent av Oss-Q inklusive indirekt ägande genom KCIF Co-Investment Fund.

För mer information, vänligen kontakta:
Bo Qwarnström, VD, Oss-Q AB
Telefon: +46 (0) 76 899 85 87, e-post: info@oss-q.com

Telefon: +46 (0) 72 744 41 23, e-post: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Om Oss-Q
Oss-Q grundades av forskare vid Uppsala universitet och Karolinska Universitetssjukhuset. Bolaget utvecklar banbrytande implantat för benläkning med fokus på skallkirurgi.
Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt "deal flow"-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 36 projekt, varav 14 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.