KDev Oncology AB investerar i GliGene AB

STOCKHOLM, SVERIGE - 14 februari 2012. GliGene AB, ett nytt svenskt bolag som fokuserar på läkemedelsutveckling mot cancersjukdomar, har säkrat sin första finansiering genom en riktad nyemission till KDev Oncology AB som är ett helägt dotterbolag till Karolinska Development AB. Nyemissionen kommer att användas till att ta fram nya hämmare av "the Hedgehog pathway". KDev Oncologys investering på SEK 6,8m resulterar i en ägarandel i GliGene på 44%*.

GliGene är ett bolag verksamt inom tidig läkemedelsutveckling som upptäcker, utvecklar och kommersialiserar nya målinriktade terapier för cancerpatienter. Verksamheten i bolaget har sitt ursprung i världsledande forskning vid Karolinska Institutet av prof. Rune Toftgård och kollegor, som är medgrundare till bolaget.

Elakartade tumörer orsakar närmare 35 procent av alla dödsfall i i-världen. Cancer behandlas vanligtvis med en kombination av kirurgi, cellgiftsbehandling, målinriktade terapier och strålbehandling. GliGene kommer att fokusera sina forskningsinsatser på en särskild signaleringsväg kallad "the Hedgehog signaling pathway". Denna biologiska kaskad spelar en fundamental roll i kontrollen av cellernas differentiering, tillväxt och förökning. Den återaktiveras vid cancer och är troligtvis inte nödvändig för vuxen normal vävnad, därför kan hämmandet av denna signaleringsväg vara ett selektivt sätt att behandla cancer.

Dr. Carl Harald Janson, VD, KDev Oncology AB och styrelseordförande i GliGene AB:
"Vi är mycket glada att kunna meddela starten av GliGene och den första investeringen i bolaget samt att ha prof. Rune Toftgård och hans kollegor som medgrundare av bolaget. Deras bidrag kommer vara av stort värde för vår framgång i projektet."

Prof. Rune Toftgård, Centrum för Biovetenskaper, Karolinska Institutet:
"Det är ett nöje att vara en del av GliGene och vi ser fram emot att vetenskap kommer cancerpatienter till gagn. Vi uppskattar investeringen av KDev Oncology och ser fram emot ett fruktbart samarbete."

Dr. Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development:
"GliGene är den första investeringen från KDev Oncology, vårt nyligen formade helägda onkologibolag. Det markerar starten på vår utökade satsning inom onkologi, ett område av strategisk vikt för Karolinska Development. Cancermarknaden är för närvarande värderad till cirka USD 80 miljarder och är ett av de snabbast växande segmenten inom läkemedelsindustrin."

*Inkluderar indirekt ägande genom KCIF Co-Investment Fund uppgående till 3,9%.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl Harald Janson, VD, KDev Oncology AB, och styrelseordförande i GliGene AB
Telefon: +46 (0) 70 226 91 52, e-post: carlharald.janson@karolinskadevelopment.com

Telefon: +46 (0) 72 744 41 23, e-post: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Om GliGene AB
GliGene AB är ett svenskt bioteknikbolag bildat 2011. Bolaget utvecklar hämmare av "the Hedgehog signaling pathway" för behandling solida tumörer. GliGene är en del av Karolinska Developments bolagsportfölj.

Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt "deal flow"-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 35 projekt, varav 14 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.