Pokemon Go skapar oväntade effekter för kollektivtrafiken i Stockholm

Keolis som kör alla bussarna i Stockholms innerstad har märkt att det har hänt någonting bland resenärerna på bussarna. Det är fler och fler människor som verkar åka kollektivtrafik och speciellt buss utan att ha någon speciell målpunkt. Efter närmare undersökning så visar det sig att åka buss i Stockholms innerstad är lämpligt för att för det nya Pokemon Go spelet.

Meningen med spelet är att man skall vandra runt och samla olika figurer men det visar sig att bussarna i Stockholms innerstad har en sådan hastighet att spelet registrerar de olika figurerna under färd. Speciellt Linje 50 men också linje 1, 2 och 4 verkar ha tilldragit sig nya resenärer, dessa linjer passerar tydligen många Pokemon Go områden i innerstaden.

- Vi är mycket glada över det ökande resandet och hoppas att många fler upptäcker vår fantastiska huvudstad genom bussen och om Pokemon Go spelet kan bidra till detta så är det bara positivt, säger Karl Orton tekniskt chef på Keolis.

Keolis presstjänst: 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Värmland, Östergötland och Närke.
Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 16 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se

Karl Orton, teknisk chef Keolis