Klienterna inom kommunsektorns yrkesinriktade rehabilitering allt äldre – sysselsättningen trots det framgångsrik

Under senaste tid har det varit svårt att finna lämpliga uppgifter för klienterna i den yrkesinriktade rehabiliteringen, vilkas arbetsförmåga har nedgått. Kommunernas pensionsförsäkrings rehabiliteringsklienter är allt äldre, i snitt 47,6-åringar. Assisterande uppgifter och uppgifter av typ kontorsarbeten minskar. Till nya arbetsplatser finns det ett utbud av unga, välutbildade förmågor. Kommunsektorn behöver mångkunniga anställda med god kondition, i synnerhet för social- och hälsovårdsuppgifter. Under dessa utmanande omständigheter kunde man förvänta sig att sysselsättningen av klienterna efter avslutad yrkesinriktade rehabilitering skulle sjunka från tidigare år. Så har det inte gått. Sysselsättningen av Kommunernas pensionsförsäkrings rehabiliteringsklienter som slutfört rehabiliteringsprogrammet var synnerligen framgångsrikt. Till förvärvsarbete återgick 83 %. På full invalidpension gick endast fem procent av de rehabiliteringsklienter som slutförde rehabiliteringsprogrammet. De största yrkesgrupperna inom den yrkesinriktade rehabiliteringen var primär- och närståendevårdare, sjukskötare, städare, barnskötare och daghemsbiträden, sjukhus- och vårdbiträden samt köksbiträden. Arbetsförmågan begränsas mest av sjukdomar i rörelseorganen och av depression. En smärre ändring skedde i att andelen depressionsfall ökat och att sjukdomarna i rörelseorganen minskat. År 2009 hade Keva 2 411 nya rehabiliteringsklienter, vilket är ca fyra procent färre än i fjol. Den ekonomiska recessionen förklarar delvis att antalet sjunkit. Partiellt arbetsföra anställda knogar på i sitt arbete och talar inte om sina problem. Ansökningarna om yrkesutbildning minskade med ca 10 procent. Detta beror bl.a. på att de äldre rehabiliteringsklienterna ofta har en mer anspråkslös skolunderbyggnad och lite erfarenhet av vuxenstudier. Dessutom är det svårt att finna läroavtalsarbetsplatser: Man funderar inte över läroavtal på en arbetsplats där det finns behov av att minska personalmängden eller där man planerar att lägga ut tjänster. Ytterligare information rehabiliteringschef Sirpa Salminen, tfn 020 614 2325 och gsm 040 821 4548