Kindred Group plc - Delårsrapport januari – september 2017 (ej reviderad)

Tredje kvartalet och perioden januari till september i sammandrag

• Nytt ”all-time high” i spelöverskott som uppgick till 193,6 (142,3) miljoner GBP för tredje kvartalet 2017 och till 513,4 (391,3) miljoner GBP för perioden januari till september 2017.
  • Underliggande EBITDA för tredje kvartalet 2017 uppgick till 46,8 (33,9) miljoner GBP och 110,5 (84,4) miljoner GBP för perioden januari till september 2017.
  • 32Red bidrog med 18,6 miljoner GBP i spelöverskott och 3,7 miljoner GBP i underliggande EBITDA.
  • Resultatet före skatt för tredje kvartalet 2017 uppgick till 35,0 (24,8) miljoner GBP och 76,1 (62,7) miljoner GBP för perioden januari till september 2017. Detta inkluderar icke kassapåvekande verkliga värdejusteringar på 3,1 miljoner GBP avseende avvecklade varumärken för de första nio månaderna.
  • Resultatet efter skatt för tredje kvartalet 2017 uppgick till 29,9 (21,0) miljoner GBP och 66,6 (54,5) miljoner GBP för perioden januari till september 2017.
  • Resultat per aktie för tredje kvartalet 2017 uppgick till 0,131 (0,091) GBP och för perioden januari till september 2017 till 0,293 (0,237) GBP.
  • Underliggande resultat per aktie för tredje kvartalet 2017 uppgick till 0,137 (0,095) GBP och för perioden januari till september 2017 till 0,325 (0,249) GBP.
  • Antalet aktiva kunder under kvartalets uppgick till 1 219 761 (1 067 910). Av dessa är 120 171 kunder hos 32Red.

"Ett rekordkvartal i intäkter och vinster vilket stöds av förvärvet av 32Red"

”Det är min glädje att rapportera rekord i intäkter och lönsamhet för Kindred Group för tredje kvartalet 2017, vilket har drivits av en stark tillväxt på våra viktigaste marknader och en god kostnadskontroll.”

”Trots avsaknaden av ett större fotbollsmästerskap i kvartalet var den organiska tillväxten i spelöverskottet i fasta växelkurser upp 17 procent jämfört med samma period föregående år, vilket visar att vi har fortsatt att -ta marknadsandelar. 32Red bidrog med 18,6 miljoner GBP i spelöverskott och 3,7 miljoner GBP i underliggande EBITDA. Detta förvärv har också tillfört ny kompetens till koncernen och ökat andelen lokalt reglerade intäkter och ger oss dessutom möjligheter till framtida synergier i intäkter och kostnader. Under tredje kvartalet 2017 kom 41 procent av koncernens spelöverskott från lokalt reglerade marknader.”

”Vår underliggande EBITDA nådde en ny ”all-time high” på 46,8 miljoner GBP för tredje kvartalet, en ökning med 38 procent jämfört med samma period föregående år. Organisk underliggande EBITDA i fasta växelkurser ökade med 20 procent.”

”Vårt fokus på mobilen har gjort det möjligt för oss att fortsatt ligga i framkant av branschutvecklingen. Under tredje kvartalet ökade spelöverskottet från den mobila kanalen med 51 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol och uppgick till 71 procent av vårt totala spelöverskott.”

”Under perioden fram till 22 oktober 2017, med en sportboksmarginal cirka 50 procent högre än normalt, var det genomsnittliga dagliga spelöverskottet i GBP 68 procent högre jämfört med samma period 2016. Justerat för förvärvet av 32Red och effekterna av valutakursförändringar var tillväxten 57 procent", säger Henrik Tjärnström, CEO Kindred Group.

I dag, fredag den 27 oktober 2017 klockan 09.00 CEST håller Kindreds CEO Henrik Tjärnström en presentation hos FinancialHearings på Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm. Presentationen hålls på engelska.

Deltagare uppmanas anmäla sig på www.financialhearings.com. Presentationen går även att följa live via Kindreds sajt www.kindredgroup.com

Telefonnummer till telefonkonferensen är +46 8 566 426 90.

Kindred Group-bolagen har licenser i Storbritannien, Frankrike, Belgien, Danmark, Tyskland (Schleswig-Holstein), Italien, Australien, Irland, Rumänien och Estland. Kindred Group har även internationella spellicenser I Malta och Gibraltar. Kindred Group betalar spelskatter i alla marknader i enlighet med gällande lokal lagstiftning.

Denna information är sådan information som Kindred Group är skyldig att offentliggöra enligt EU-direktivet om marknadsmissbruk, MAR.

För ytterligare information kontakta:

Inga Lundberg, Investor Relations                                                     +44 788 799 6116

Henrik Tjärnström, CEO                                                                      +46 723 878 059

Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm och är en av Europas största förmedlare av spel och digitalt innehåll. Inom Kindred Group ryms 14 varumärken som erbjuder tjänster till över 20 miljoner kunder över hela världen. Kindred Group har licenser i Australien samt i 11 EU-medlemsländer. I november 2016 blev Kindred Group framröstat som årets operatör och även årets operatör inom ansvarsfullt spelande, och genomgick med framgång 27 externt genomförda revisioner. Kindred Group är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt ESSA. Kindred Group granskas och är certifierat av eCOGRA för sin överensstämmelse med EU:s Rekommendation från 2014 om principer för att skydda konsumenter och spelare i samband med onlinespeltjänster och för att förhindra att underåriga spelar onlinespel om pengar (2014/478/EU). www.kindredgroup.com