Korsnäs köper Walki Sack av UPM-Kymmene

Korsnäs köper Walki Sack av UPM-Kymmene UPM-Kymmene och Korsnäs AB har undertecknat en avsiktsförklaring om försäljning av UPM Kymmenes tillverkning av papperssäckar, Walki Sack, till Korsnäs. Uppgörelsen omfattar Walki Sacks samtliga sju fabriker i fem länder, med 440 anställda och en omsättning på cirka 51 miljoner euro 1999. Avtalet innebär att affärsområdet Packaging inom Korsnäs AB stärks. Walki Sack passar geografiskt mycket bra med Korsnäs Packagings nuvarande säckfabriker i Danmark, England, Tyskland, Italien, Polen, Ukraina, Kroatien och Jugoslavien. Den sammanlagda kapaciteten kommer att bli uppemot 1 miljard säckar per år. Därigenom blir Korsnäs Packaging näst största tillverkare på den europeiska marknaden. Divisionen Converting Materials inom UPM-Kymmene kan nu öka sitt fokus på affärsområden som etiketter och release materials liksom på förpackningsmaterial med barriäregenskaper. Till divisionens kärnkompetenser hör även kuvert-, säck- och förpackningspapper samt olika slags omslagspapper för industribruk. Följande anläggningar omfattas av avtalet: Walki Sack, Björneborg, Finland Walki Sack B.V., Edam, Nederländerna Walki Sack, Ploiesti, Rumänien Walki Sack s.r.o., Uvalno, Tjeckien Walki Sack S.A., Zaragoza, Spanien Walki Sack S.A., Almeria, Spanien Walki Sack S.A., Gran Canaria, Spanien Förvärvspriset kommer inte att offentliggöras och affären kommer att slutföras till utgången av augusti i år. Ytterligare information: Christer Simrén, VD Korsnäs AB, 026-151000 Vigo Carlund, koncernchef Kinnevik, 08-56200000 www.upm-kymmene.com www.korsnas.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00060/bit0002.pdf