Klimator AB (publ) Delårsrapport 2 april – juni 2021

Andra kvartalet 1 april – 30 juni 2021

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 2 824 TSEK (965 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6 557 TSEK (-2 884 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -6 589 TSEK (-2 910 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,49 kr (-0,29 kr)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Halvåret 1 januari – 30 juni 2021

Koncernen

• Rörelsens intäkter uppgick till 7 826 TSEK (4 756 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -9 507 TSEK (- 3256 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -9 616 TSEK (-3 318 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,72 kr (-0,33 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till – 4 322 TSEK (898 TSEK)
  • Antal aktier per 30:e juni 2021 uppgick till 13 400 000 (10 000 000)

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under första halvåret

• Styrelsen i Klimator AB beslutade den 16 februari 2021 att föreslå en riktad nyemission av aktier om 18,9 MSEK. Nyemissionen var villkorad av att en extra bolagsstämma beslutar om att genomföra nyemissionen.
  • Den 24:e februari kallar bolaget till en extra bolagsstämma att hållas den 12:e mars, för att besluta om en riktad nyemission.
  • Den 26:e februari publicerar bolaget sin bokslutskommuniké.
  • Den 12:e mars 2021 hölls extra bolagsstämma i Klimator AB med syfte att fatta beslut om styrelsens förslag till en riktad nyemission av aktier, vilket annonserades via pressmeddelande den 16 februari 2021. Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens förslag i sin helhet.
  • Den 14:e april kallar bolaget till årsstämma den 18 maj.
  • Den 16 april meddelar bolaget att Bolagsverket har registrerat den riktade emission som extra bolagsstämma fattade beslut om den 12 mars 2021. Antalet aktier i bolaget uppgår efter registreringen till totalt 13 400 000. Aktiekapitalet uppgår till 670 000 SEK.
  • Den 19:e april publicerar bolaget sin årsredovisning för 2020.
  • Den 27:e april publicerar bolagets styrelse ett förslag till incitamentsprogram för bolagets anställda och ledning.
  • Den 18:e maj publicerar bolaget kommunikén från årsstämman som hölls samma dag.
  • Den 19:e maj meddelar bolaget att Patrik Simson har rekryterats som extern VD för Klimator AB.
  • Den 31:e maj publicerar bolaget sin delårsrapport för kvartal 1.
  • Den 28:e juni meddelar bolaget att en förlikning med tidigare samarbetspartner genomförts.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 9:e augusti mottar bolaget en order från en underleverantör till fordonsindustrin på 50 000 Euro.
  • Den 10:e augusti meddelas att Klimator har ingått ett partnerskap med Autori, en ledande aktör inom digitala tjänster för vägunderhåll i Finland.

VD har ordet

Jag vill kort börja med att presentera mig då jag i början av augusti tillträdde som ny VD för Klimator. Jag heter Patrik Simson och har en lång bakgrund inom IT och telecom där jag framför allt arbetat med försäljning och inom operations. Närmast kommer jag från en roll som VD för Ports Group, ett bolag som arbetar med varumärkessäkerhet, där man hjälper bolag skydda sina varumärken legalt, digitalt och tekniskt. Mitt uppdrag för Klimator är tydligt och det handlar om att skala upp bolaget och skapa tillväxt, vilket jag bedömer att det finns goda förutsättningar för med tanke på Klimators ledande position inom vägklimatologi samt de omfattande dialoger som sker med potentiella kunder och samarbetspartners.

Efter en skön sommar så närmar vi oss nu vår högsäsong med mer problematiskt vägunderlag, vilket innebär ett intensivt försäljningsarbete samt planering av utvecklingsprojekt. Vi har nyligen ingått ett samarbete med finska Autori som kommer agera som vårt brofäste in på den finska marknaden och bearbeta större vägentreprenörer. En av de större finska vägentreprenörerna kommer redan kommande vinter använda vår tjänst Road Status Information (RSI) i utvärderingssyfte. Därutöver pågår flera dialoger med finska kommuner avseende vår RSI-tjänst som är anpassad för kommuner.

Den sensoraffär som förvärvades i december 2020, och som huvudsakligen sker i Klimator Danmark, har utvecklats väl. Tio danska kommuner som använt RSI för första gången under föregående vintersäsong har nu utvärderat tjänsten och samtliga har valt att fortsätta med den. I Norge etablerar vi RSI tillsammans med Mesta som den största vägentreprenören i landet. Vi har under vår/sommar även ingått dialoger och vissa fall etablerat samarbete avseende etablering av RSI i ett flertal europeiska länder samt Japan och USA.

Vårt arbete inom Automotive sker i fortsatt högt tempo. Givet den målgrupp vi har inom Automotive med stora globala är organisationer så är säljprocessen relativt lång. Det är därför mycket glädjande att vi under augustis inledning fick en order om utvärdering av Road Condition Data (RCD) från en av Europas ledande underleverantörer till fordonsindustrin. Kontraktsvärdet är inledningsvis av ringa värde men kan i förlängningen leda till betydande försäljning i de fall RCD implementeras i serieproduktion. I ett kortare perspektiv ger dock ordern extra energi till vårt team som arbetar mot Automotive och ger en positiv signaleffekt till andra underleverantörer och fordonstillverkare i segmentet.

Som vi tidigare nämnt utrustade vi förra vintern en egen bil med vår teknologi vilken används i demonstrationssyfte. Vi har genomfört flera demonstrationer som väckt stort intresse hos både tillverkare av personbilar och lastbilar samt hos större underleverantörer. Vi har för närvarande flera uppföljande utvärderingsprojekt planerade för kommande vintersäsong i såväl Europa som Asien.

Vi har under de senaste månaderna genomfört en omfattande utvärdering av våra RSI-tjänsts kvalitet samt kundnöjdhet. Utvärderingen omfattar ett flertal länder och har visat på en mycket hög kvalitet och träffsäkerhet. Det är mycket tillfredsställande att kundnyttan är hög och tilltar i takt med att kunden lär sig att nyttja tjänsterna fullt ut och därmed övergår till ett mer digitalt arbetssätt.

Vårt arbete med att utveckla närliggande tjänster till Road Status Information, AHEAD och Road Condition Data fortgår. Under våren utlyste Trafikverket en innovationsupphandling med syfte att utveckla lösningar som gör att fler kan resa aktivt på ett säkert sätt. Upphandlingen med temat ”Aktivt resande” resulterade i att fyra förslag fick forskningsmedel för att vidareutveckla sina idéer mot tillämpning i praktiken. Klimator deltog i upphandlingen med bidraget ”RSI Bike” som använder data från smartphones och fordon kombinerat med fasta mätpunkter för att förutse behov av drift och underhåll av cykelvägar. Kommuners och Trafikverkets entreprenörer kan med hjälp av Klimators prognoser planera, utföra och utvärdera insatser för att förhindra hala gång- och cykelvägar samtidigt som cyklister och gångtrafikanter informeras om läget på sin gång- eller cykelväg via sin smartphone. Samtliga fyra bidrag deltog i en tävling där Klimator vann juryns pris för bästa innovation med motiveringen:

Ett väl genomfört innovationsarbete där ni tagit en ’idé i byrålådan’ och under projekttiden utvecklat denna till ett fungerande verktyg. Trots motgångar i form av pandemi eller regelverk har ni med aldrig sinande entusiasm testat, tänkt nytt och med driv samarbetat med både andra koncept och kommun samt genomfört en pilot som verifierar och utvecklar er grundtanke.”

Klimator har under vår/sommar fortsatt med viktiga nyrekryteringar. Utöver mig själv har bolaget även rekryterat en ny ansvarig för internationell bearbetning inom vårt affärsområde Winter Maintenance samt flera rekryteringar till bolagets utvecklingsteam för att möta efterfrågan på våra tjänster.

Slutligen vill jag önska er en fortsatt härlig sensommar!

Patrik Simson
VD för Klimator AB

Kort om Klimator

Klimator grundades som aktiebolag 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder.

Innovationer

Klimator har utvecklat två innovationer med fokus på vägväder. Bolagets dataplattform, Road Condition Data (RCD), tar in information från ett flertal olika datakällor, tar hänsyn till en vägs specifika karaktärsdrag, och modellerar fram en prognos över vägvädret i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden. Vägväderprognoserna har en mycket hög noggranhet och en upplösning ner på fem meter och en uppdateringsfrekvens om fem minuter.

Bolaget har utvecklat en sensorteknologi, AHEAD, som är en kombination av lasersensor, smart kamera och mjukvara. Ahead kan i realtid avgöra framförvarande vägs förhållanden och varna föraren och fordonet om farliga vägpartier.

Kombineras de båda innovationerna får ett fordon något som närmast kan liknas vid ett sjätte sinne. Fordonet upplever hur vägen framför fordonet ser ut och kan vidta åtgärder därefter.

Affärsområden

Klimator bearbetar huvudsakligen två marknadssegment; vintervägsindustrin (Winter Maintenance) och fordonsindustrin (Automotive). Inom affärsområdet Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform. Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Mjukvaran har potential till stora kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige omsätter mellan två och tre miljarder kronor per år. En mer effektiv saltning kan även innebära stora miljövinster.

Bolaget etablerade för ett par år sedan affärsområdet Automotive och genomfört ett flertal framgångsrika förutvecklingsprojekt med europeiska och japanska fordonstillverkare. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform och sensorteknologi inom fordonsindustrin, särskilt vid utvecklingen av förbättrad funktionalitet av förarstöd (AD/ADAS) och självkörande teknologi.

Klimator förvärvade Hede Danmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer i december 2020. Sensorerna ger möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Ofta är det samma entreprenörer som under vintern underhåller vägar och under övriga årstider utför skötsel av publika ytor.  Bolaget ser därför en stor potential i att kunna erbjuda nya och existerande kunder data från dessa sensorer, som en helhetslösning året runt.

AffärsmodellKlimator säljer vägväderprognoser till vintervägsindustrin genom en licensmodell där en vinterentreprenör betalar en årslicens för Road Status Information. Bolagets avsikt är att även sälja vägväderprognoser till fordonsindustrin genom en licensmodell. Vidare är det målsättningen att sälja sensorteknologin Ahead genom en royaltymodell via Tier 1-leverantörer inom fordonsindustrin.

Finansiell översikt

Koncernredovisning

Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Omniklima AB och Klimator Danmark Aps vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.

Koncernen uppstod den 15 december 2019 genom att ägarna av Omniklima överförde sina aktier till Klimator såsom ett aktieägartillskott. Omniklima värderades i transaktionen till 2 MSEK. I Omniklima återfinns patent avseende bolagets sensorteknologi AHEAD. Syftet med att tillföra Omniklima till Klimator var att Omniklimas patent och teknologi ansågs komplettera Klimators dataplattform, Road Condition Data, att de båda bolagens produkter gemensamt utgör ett starkare kunderbjudande än vardera produkten var för sig. Omniklima har fusionerats upp i Klimator under juli månad 2021.  Från den 6:e januari 2021 ingår Klimator Danmark i koncernen, verksamheten förvärvades genom en överlåtelse på 0,55 MDKK, från Hede Danmark.

Koncernens intäkter och kostnader under andra kvartalet genereras från moderbolagets verksamhet och den danska verksamheten. Omniklimas verksamhet kan betraktas som obefintlig och tillgångar utgörs primärt av patent och likvida medel.

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”). Samma redovisningsprinciper har tillämpats som i årsredovisningen för 2020.

Intäkter

Omsättning

Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information, samt intäkter från sensorverkssamheten i det danska dotterbolaget.

Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som Bolaget erhåller i samband med förutvecklingsprojekt med fordonstillverkare avseende produkterna Road Condition Data och AHEAD.

För andra kvartalet 2021 uppgår nettoomsättningen till 2 737 TSEK vilket är en ökning med 189 % jämfört med föregående år (951 TSEK).

Bolagets intäkter från Winter Maintenance är säsongsbetonad. Data levereras och faktureras under de månader då mjukvaran används, dvs. huvudsakligen under perioden oktober – april.

Aktiverat arbete för egen räkning

Bolaget aktivera kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.

Under andra kvartalet 2021 har bolaget inte aktiverat några utvecklingsutgifter.

Övriga rörelseintäkter

Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.För andra kvartalet 2021 uppgår övriga rörelseintäkter till 87 TSEK jämfört med 14 TSEK samma period föregående år.

Kostnader

Direkta kostnader

Bolaget har tidigare inte särredovisat direkta kostnader för försäljning, vilka huvudsakligen avser kostnader för datatrafik och serverkapacitet. Från och med tredje kvartalet 2020 särredovisas direkta kostnader i syfte att åskådliggöra bolagets bruttomarginal. För andra kvartalet 2020 ingår dessa kostnader inom raden ”Övriga externa kostnader”, vilket ger en jämförelsestörande post. Från och med kvartal 3 2021, kan bolaget ge relevanta jämförelsetal.

Övriga externa kostnader

I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring och konsultarvoden.

Under andra kvartalet 2021 uppgår övriga externa kostnader till 3524 TSEK, vilket är en ökning med 114 procent jämfört med föregående år (1 649 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till en förlikning med tidigare samarbetspartner på 1 000 TSEK, samt konsultarvoden inom försäljning och produktutveckling.

Personalkostnader

Bolagets organisation omfattar vid andra kvartalets utgång totalt 30 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.

För andra kvartalet 2021 uppgår personalkostnaderna till 5 022 TSEK, vilket är en ökning med 101 procent jämfört med föregående år (2 504 TSEK). Bolaget har under senaste halvåret nyanställt personer inom framför allt produktutveckling och försäljning, samt även tillförts personal genom förvärvet av Klimator Danmark.

Avskrivningar

Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.

För andra kvartalet 2021 uppgick bolagets avskrivningar till 311 TSEK (149 TSEK).

Övriga kommentarer

Immateriella anläggningstillgångar

Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid andra kvartalets utgång till 3 216 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 1 331 TSEK, patent med 468 TSEK och goodwill med 1417 TSEK.

Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.

Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.

Likvida medel

Bolaget hade vid andra kvartalets utgång likvida medel om 26 713 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 3 000 TSEK.

Räntebärande långfristiga skulder

Bolaget har en skuld på 2 500 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner varav 1564 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.

Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit om 3 000 TSEK hos Nordea, med en kontraktsränta om 1,5 procent och en dispositionsränta på utnyttjad del om 2,95 procent.

Räntebärande kortfristiga skulder

Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 936 TSEK.

Eget kapital

Koncernens eget kapital uppgick per 30 juni 2021 till totalt 26 626 TSEK.

Kassaflöde

Bolagets kassaflöde för löpande verksamhet var –4 322 TSEK för halvåret 2020, jämfört med 898 TSEK för 2020.

Soliditet

Koncernens soliditet uppgick till 75 procent vid andra kvartalets utgång.

Aktiebaserade incitamentsprogram

Bolagsstämma beslutade den 19 februari 2020 om att utge teckningsoptioner till anställda och styrelseledamöter. Totalt tecknades och tilldelades 499 995 teckningsoptioner av 15 personer. En innehavare av en teckningsoption har rätt att teckna en ny aktie i Klimator till en teckningskurs på 10,50 SEK under perioden 1–31 mars 2023.

Optionsprogram av serie TO1

I samband med bolagets spridningsemission inför noteringen på Spotlight Stock Market i oktober 2020 emitterades så kallade units, där en unit bestod av två aktier och en vederlagsfri teckningsoption av serie TO1. Totalt emitterades 1 250 000 units, bestående av 2 500 000 aktier och 1 250 000 teckningsoptioner.

En teckningsoption av serie TO1 ger innehavaren rätt att teckna en ny aktie i Klimator under perioden 14 – 31 mars 2022, till en teckningskurs per aktie motsvarande 70 procent av ett volymvägt genomsnitt av handelskursen för Klimators aktie under perioden 17 februari 2022 till och med den 9 mars 2022. Teckningskursen kan dock inte understiga 6 SEK per aktie eller överstiga 14 SEK per aktie.

Antal aktier i bolaget

Antalet utestående aktier i Klimator var 13 400 000 vid andra kvartalets utgång. Givet split var antal aktier 10 000 000 vid utgången av andra kvartalet 2020.

Aktuella incitamentsprogram vid periodens utgång och optionsprogram av serie TO1 kan vid inlösen under 2022 och 2023 öka antalet aktier i Klimator med högst 1 749 995 aktier. Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett ytterligare incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024. Vid fullt utnyttjande av samtliga programmen kan bolagets totala antal aktier uppgå till 15 649 995 aktier.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för det andra kvartalet uppgår till -0,49 SEK.

Översiktlig granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapport

Nästa rapport är bolagets delårsrapport för kvartal 3 som kommer offentliggöras den 30 november 2021.

Fördjupad information om bolagetI bolagets noteringsmemorandum som finns att ladda ner på Klimators hemsida, www.klimator.se, finns fördjupad information om bolagets verksamhet och historik.
För ytterligare information:

Patrik Simson
VD, Klimator AB

Om Bolaget

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två patenterade innovationer: dataplattformen Road Condition Data som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 72 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin Ahead som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden. Klimators syfte är att bidra till säkrare vintervägar och öka tillgängligheten av självkörande funktioner.