KMT-företag blir samarbetspartner

KMT-företag blir samarbetspartner med ny storkund i USA KMT-företaget UVA har utsetts till samarbetspartner av en av USAs största systemleverantörer till fordonsindustrin. Samarbetet avser viktiga komponenter för fordonsmotorer, vilket för UVAs del öppnar upp ett nytt tillväxtsegment. Avtal har träffats om betydande leveranser till kundens anläggningar i USA och i Europa och bekräftats med initialorder. Affären kommer att innebära ett väsentligt tillskott för UVA under de närmaste åren. -Vår starka ställning inom precisionsslipning av bränsleinsprutningskomponenter har lagt grunden till att vi nu kan gå vidare till ett angränsande segment, säger Johan Söderström, VD för UVA. I båda fallen handlar det i slutänden om förbättrad bränsleekonomi och minskade avgasutsläpp, prioriterade områden som har stor potential. -KMTs målmedvetna satsning på den amerikanska marknaden ger ytterligare resultat, säger koncernchef Björn Kumlin, KMT. Nyligen kunde också vårt dotterbolag Lidköping offentliggöra ett nytt amerikanskt samarbete. De inbrytningar som nu skett i USA bådar gott för vår långsiktiga tillväxt. Björn Kumlin framhåller också att, för UVA kommer affären också rätt i tid då företagets största kunder inom segmentet bränsleinsprutning - som framgått av våra senaste kvartalsrapporter - den senaste tiden hållit igen på sina investeringar. För ytterligare information kontakta: Björn Kumlin, koncernchef, Karolin Machine Tool AB Tel: 08-594 211 50 / 070-587 26 60 e-mail: bjorn.kumlin@kmt.se Johan Söderström, VD, UVA International AB Tel: 08-634 75 00 / 0733-34 75 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00540/wkr0002.pdf