100 år av trygghet, omsorg och service

Den 23 januari fyller Kommunal 100 år. Medlemmar i Kommunal vårdar gamla, lagar lunch till skolelever och tar hand om förskolebarn. De kör bussar, släcker bränder, sotar skorstenar och kör ambulans. De sköter djuren i djurparken, ansar greenen på golfbanan och kör skördetröskor på landets åkrar.

– Genom samgåendet mellan Lantarbetarförbundet och Kommunal 2001 förstärktes förbundets kunskaper, resurser och därmed möjligheter att arbeta med frågor som berör Kommunal på områdena matproduktion, livsmedelshantering och konsumentmakt, säger Ylva Thörn.

Kommunal firar födelsedagen med att förbundsordförande Ylva Thörn åker en av de gamla spårvagnarna i Norrköping. Där inleddes 1908 processen som ledde till att förbundet bildades den 23 januari 1910 i Stockholm.

Tid och plats: Tid: lördagen den 23 januari kl. 11.00–12.00 Plats: Resecentrum, Söder Tull, i Norrköping

Media är välkomna att delta!

Kommunal kommer även att fira 100-årsjubileumet med bland annat följande aktiviteter:

• Se vårt webbspel, med premiär i dag den 22 januari på www.kommunal.se • Internationella kvinnodagen, 8 mars i Stockholm. Temat för i år är obetalt omsorgsarbete. • Vandringsutställning, Arbetets museum, vernissage 13 mars i Norrköping. Pressvisning den 11 mars. Utställningen Mysteriet med staden är producerad av Arbetets museum i samarbete med Kommunal. Utställningskonceptet bygger på Martin Widmarks och Helena Willis böcker om LasseMajas Detektivbyrå som visas till mitten av oktober. Därefter nationell turné. http://www.kommunal.se/mysterietmedstaden • Ungdomsarrangemang i ett internationellt perspektiv, 12-18 april. En av aktiviteterna i Kommunals 100-årsjubileum är ett ungdomsarrange¬mang där varje avdelning har nominerat ungdomar till studieresor i olika länder där Kommunal har pågående utvecklingssamarbetsprojekt för att studera vad projekten har för betydelse för fackliga och mänskliga rättig¬heter, både globalt och lokalt, göra arbetsplatsbesök mm. Ungdomarna åker till Kenya, Indien, Sydafrika, Ecuador och Peru.
• Regionala familjedagar den 22 maj. • Kongress 7-11 juni i Stockholm med bland annat val av ny ordförande.
• Kommunals Turné 24:7 runt om i Sverige, med start i början av juni till valdagen den 19 september. • Jubileumskonsert den 28 augusti i Globen.

För ytterligare pressinformation: Anette Vahlne, pressekreterare, 070-320 48 67 Serkan Köse, pressekreterare, 070-320 04 56