Ja till slutbud Ingen strejk bland trädgårdsanläggare

Ja till slutbud Ingen strejk bland trädgårdsanläggare Kommunal och arbetsgivarna, SLA, sa på fredagen ja till medlarnas slutbud. Det innebär att strejken bland trädgårdsanläggare inte blir av. -Vi har fått ett bra avtal utan att behöva utlösa strejken. Det är en stor framgång. Med det här avtalet tar vi ett rejält steg mot rättvisa inom bygg- och anläggningsbranschen när det gäller helglönen, säger Kommunals avtalsombudsman Håkan Pettersson. Kommunal hade varslat om strejk bland trädgårdsanläggare vid nio företag i södra och västra Sverige. Strejken skulle ha börjat den 10 juni. Byggnadsarbetareförbundet hade varslat om sympatiåtgärder bland sina medlemmar vid företagen. Fem helgdagar till Det nya avtalet innebär att trädgårdsanläggarna får helglön för ytterligare fem helgdagar. Två införs i år och tre nästa år. Det innebär att de får helglön för åtta av årets 12 helgdagar. För en trädgårdsanläggare med högsta timlönen betyder det närmare 5000 kronor mer om året. Timlönen höjs med tre procent från och med 1 april i år och med ytterligare tre procent den 1 april 2003. Granskningsverksamheten, som arbetsgivarna ville ha bort ur avtalet, finns kvar. Parterna ska emellertid tillsätta en arbetsgrupp som bland annat ska behandla frågan om granskningsverksamheten och yrkesutbildning. Senast den 31 oktober 2003 ska gruppen lämna en rapport. Ytterligare upplysningar: Mats Hansson 070-653 60 59 Se även vår hemsida www.kommunal.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00650/wkr0002.pdf