Kommunal varslar om strejk mot Bussarbetsgivarna

Fackförbundet Kommunal avvisar medlarnas bud och varslar om strejk mot de privata Bussarbetsgivarna, BuA. Anledningen är att parterna inte är överens om ett nytt kollektivavtal för cirka 15 000 privatanställda medlemmar inom kollektivtrafiken. Varslet om strejk berör cirka 6 000 medlemmar.

När det gäller lönenivån har medlarna presenterat ett förslag som innebär ett löneutrymme på 2040 kr eller 9,6 procent på 36 månader. Det ska jämföras med 1600 kr eller 7,93 procent på 22 månader som Kommunal har krävt och även fick i avtal för medlemmar i kommunala bussbolag. Medlarbudet innehåller därutöver försämringar av nuvarande arbetstidsvillkor. Att arbetsgivaren kan förkorta dygnsvilan för förare i linjetrafik under 50 km med 3 timmar per vecka.

– Trots flera månaders förhandlingar med ambitionen att få till ett avtal har medlarna presenterat ett bud som vi inte kan acceptera. Självklart är vi mycket besvikna på att arbetsgivaren inte tar sitt ansvar och ger samma löneökningar som vi avtalade med de kommunala bussbolagen samt andra på arbetsmarknaden, säger Håkan Petterson, Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarige.

Strejken är tänkt att träda i kraft från och med midnatt den 1 juli, respektive 8 juli och 15 juli om inget avtal tecknas innan dess.

Varslet omfattar: • Från midnatt den 1 juli 2008, Stockholms län: Busslink i Sverige AB och Swebus AB. • Från midnatt den 8 juli 2008, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB.
• Från midnatt den 15 juli 2008, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB.

Generella undantag Undantagna från stridsåtgärder är de medlemmar och den verksamhet som nödvändigtvis behöver hållas igång för att upprätthålla separat färdtjänst och handikapptransporter. Dessutom undantas beställningstrafik som fordras för att säkerställa förskolors, skolors och ideella föreningars barn- och ungdomsverksamhet. Undantaget betyder även att nödvändig service på de fordon som är engagerade i nämnda uppgifter ska utföras i normal omfattning.

Kommunals krav • Avtalsperiod om 22 månader med en nivåhöjning på 1 600 kronor • Stopp för arbetsgivarna att ensidigt kunna förkorta dygnsvilan för förare till nio timmar tre gånger i veckan • Kortare ramtid för förare • Stopp för sämre anställningsformer i kollektivavtalet än de som lagen tillåter Kommunals lönekrav ligger inom ramen för LOs samordning. Det förra avtalet mellan parterna upphörde att gälla den 1 juni 2008.

För pressinformation kontakta: Bo Sandholm, ombudsman Kommunal: 070-620 74 36 Serkan Köse, pressekreterare: 070-320 04 56