Rätt till heltid seger för Kommunal

Rätt till heltid seger för Kommunal Den socialdemokratiska kongressens beslut att kräva lagstiftning om rätten till heltid är en seger för Kommunal, som länge drivit frågan. Idag är 36 625 medlemmar ofrivilligt arbetslösa på deltid. Den socialdemokratiska kongressen antog på fredagen enhälligt en motion som kräver lagstiftning om att göra heltid till en rättighet och deltid en möjlighet. Det är det första steget för genomförandet av Kommunals "Värdegaranti"; en av de sju garantier som Kommunal under hösten uppvaktat politiker i hela landet om. Kommunals ordförande Ylva Thörn är glad över beslutet. -Vi har drivit den här frågan i årtionden. I grunden handlar det om att ha en lön som det går att leva på. Vi har försökt att nå heltider såväl avtalsvägen som genom frivillig insatser från arbetsgivarna men det har inte lyckats. Nu är det bara lagstiftningsvägen som återstår, säger hon. En lagstiftning på området kommer att ha stor betydelse men när den ska omsättas i verkligheten krävs att arbetsgivare och fack hittar lokala lösningar. -Det handlar inte bara om att få till heltider utan att se över hela arbetsorganisationen, arbetsmiljön och schemaläggning. Det måste skapas möjligheter för anställda att faktiskt orka jobba heltid. -Det får inte bli så att den som till exempel har en 70 procentig tjänst erbjuds att fylla på till heltid med extra jobb på helger. Det är ingen lösning för Kommunals medlemmar. -Lagen om rätten till heltid kommer att tvinga arbetsgivarna att se över arbetsvillkoren. På sikt innebär det att kvalitén på välfärdstjänsterna förbättras. Det ger ökad kontinuitet för gamla som har hemtjänst eller för barn på dagis, säger Ylva Thörn. Pressekreterare Karl-Ola Nilsson, 08-728 28 87, 070-630 80 04, karl- ola.nilsson@kommunal.se Pressekreterare Ida Lindqvist, 08-728 28 63, 070-227 22 86, ida.lindqvist@kommunal.se Fax: 08-30 45 52 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00800/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00800/bit0002.pdf