Regeringen öppnar upp för 80+

Regeringen öppnar upp för 80+ Kommunals förslag om 80+ seniorservice kan nu bli verklighet! 80+ ingår i ett nytt program för att trygga äldrevården, som socialminister Lars Engqvist (s) presenterade på onsdagen. - Det är glädjande. Jag välkomnar förslaget. Vi har drivit det i tre års tid och på egen hand finansierat ett framgångsrikt försök i Örebro, säger Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn i en kommentar. Det regeringen tänker göra är att utreda möjligheten för kommunerna att erbjuda några timmars hemtjänst åt alla äldre över en viss ålder utan biståndsbedömning. - Det här är en viktig välfärds- och valfrihetsreform. Äldre som i stort sett klarar sig själva men behöver smärre hjälpinsatser kan bo hemma längre. Att få tjänster som höjer livskvaliteten både för de äldre och deras anhöriga ska inte bara vara de rika förunnat, säger Ylva Thörn, som redan i augusti 2001 uppvaktade socialministern i frågan. Ylva Thörn hoppas nu att Kommunal och dess medlemmar får vara med också när regeringen och arbetsgivaren nu ska utarbeta en handlingsplan för utvecklingen av äldreomsorgen. Kommunal har gått i bräschen för att utveckla äldreomsorgen och tagit på sig ansvaret att komma med mängder av idéer. Några andra exempel på utvecklingsprojekt av äldrevården som Kommunal driver är: -Sällskapsdjur i vården -10 rättigheter för äldre människor Mer information: Rolf Andersson, 08-728 28 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00980/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00980/wkr0002.pdf