Ylva Thörn: Äntligen står hela LO bakom Kommunals kamp!

Ylva Thörn: Äntligen står hela LO bakom Kommunals kamp! - Äntligen står hela LO-kollektivet bakom våra krav på högre löner, bättre arbetsmiljö och trygga anställningsvillkor för kvinnor i offentlig sektor, säger Ylva Thörn, Kommunals ordförande. Ylva Thörn betraktar det som en seger för Kommunals 600 000 medlemmar att frågorna kring kommunanställdas löner och anställningsvillkor hamnar överst på LOs och socialdemokraternas dagordning. Reaktionen kom idag efter det att Wanja Lundby-Wedin, LOs ordförande, hållit ett tal på socialdemokraternas kongress där hon uppmanar alla kommun- och landstingspolitiker att åka hem och agera goda arbetsgivare efter kongressen. Samtidigt presenterade LO en rapport som visar att färre personer utför mer jobb inom kommuner och landsting jämfört med 1990. Rapporten visar också att Kommunals medlemmar är de som ligger sämst till i löneligan, upplever dubbelt så mycket negativ stress på arbetet än andra grupper och har högst andel otrygga visstidsanställningar. - Sveriges politiker vet redan allt. Det behövs inga fler utredningar eller rapporter. Nu är det dags att agera om politikerna menar allvar med att man vill rekrytera fler till kommunerna, säger Ylva Thörn. Pressekreterare: Ida Lindqvist, 070-227 22 86, Karl-Ola Nilsson, 070-630 80 04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/10/20011110BIT00020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/10/20011110BIT00020/bit0001.pdf