Ylva Thörn kan bli ordförande för Internationalen för stats- och kommunalanställda Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn nomineras till ordförande för ISKA, Internationalen för stats- och kommunalanställda. En roll som, om hon väljs, gör henne till ordförande för drygt 20 miljoner offentliganställda. Ylva Thörn nomineras som ordförande av ISKA:s nordiska valkrets. Beslut om de olika valkretsarnas slutgiltiga nomineringar tas i juni nästa år. I september väljer sedan ISKA:s kongress sin ordförande bland de olika valkretsarnas kandidater. - Det fackliga uppdraget sträcker sig utanför Sveriges gränser. Både på europeiska och internationella arenor fattas beslut som påverkar våra medlemmars villkor i vardagen. Nationellt fackligt arbete är grunden för Kommunals verksamhet, men vi måste även arbeta internationellt om vi ska få bättre arbetsvillkor och högre löner för Kommunals medlemmar, säger Ylva Thörn. Sedan tidigare är Ylva Thörn ledamot i styrelsen för ISKA. Hon är också en av två ordförande i ISKA:s europeiska kommitté. Mer information: Gerd Nyberg, ombudsman, 08-728 28 14, 070-591 81 49 Fakta om ISKA: ISKA är en internationell facklig federation för förbund som organiserar anställda inom offentlig sektor. Mer än 500 fackförbund i mer än 140 länder ingår i ISKA. Tillsammans representerar dessa fackförbund drygt 20 miljoner offentliganställda. ISKA har organiserat offentliganställda sedan 1907 inom många olika yrkesområden. Vårdpersonal, brandmän, barnskötare, domare, livsmedelsinspektörer, socialarbetare och ett stort antal andra yrkesgrupper återfinns idag bland ISKA:s medlemmar. ISKA:s webbplats: http://www.world-psi.org/psi.nsf/defaultse?openpage ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/25/20011124BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/25/20011124BIT00010/bit0001.pdf