IT-konsulten Kontract mäter arbetsglädje med Great Place to Work

IT- och managementkonsulten Kontract i Örebro har beslutat att ersätta sina egna nöjd medarbetarindex-mätningar med programmet Great Place to Work från och med 2017. Syftet är att få ett tydligare jämförvärde för hur företagets arbetsgivarvarumärke faktiskt står sig jämfört med andra arbetsgivare, och målet är att vara topp tre inom fem år. – Det ska bli väldigt kul. Det är viktigt att vi jobbar med rätt saker, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Kontract har en uttalad ambition om att vara en stimulerande och utvecklande arbetsplats och har därför länge genomfört årliga mätningar av NMI, nöjd medarbetarindex. För att ta nästa steg i arbetsplatsutvecklingen har företaget nu bestämt att börja jobba med det välrenommerade värderingsprogrammet Great Place to Work, som också kommer ge Kontract möjligheten att mäta sin arbetsplats jämfört med andra arbetsplatser.

Om du bara jämför med tidigare år går det att förbättra sig upp till 100 %, men nu får vi chans att jämföra oss med andra. Jag ser också fram emot att få en ännu mer omfattande och sann bild av oss genom Great Place to Works helt oberoende utformade frågor, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Uttalad målsättning – topp tre inom fem år
Great Place to Work ger också ut årliga listor över de bästa arbetsplatserna, och Kontract har målet tydligt för sig. Inom tre år ska de vara topp tio och inom fem år ska de vara topp tre i sin kategori. Arbetet inleddes med en nulägesmätning av internkulturen och svaren i NMI-delen har just samlats in. Resultatet kommer analyseras och presenteras för ledningen och resten av företaget under januari.

På frågan om han är orolig att få ett sämre resultat i år än tidigare år, i samband med bytet, svarar Peter Funk:

Visst finns den möjligheten, men det ger oss i så fall bättre förutsättningar att jobba med rätt saker, vilket är jätteviktigt. Så jag ser verkligen fram emot det här, och det känns som helt rätt väg att gå, säger Peter Funk, HR-chef på Kontract.

Internkulturmätningen finns till för att synliggöra gap mellan vad medarbetare tycker och vad ledningen tror. Great Place to Work har forskat i över 30 år på vad som kännetecknar en bra arbetsplats och kommit fram till att det handlar om förtroende, tillit, stolthet och trivsel.