Medarbetarna engageras när Kontract utvecklar ledarskapet

Örebroföretaget Kontract gör nu sin största satsning någonsin på att samla värdegrunden och utveckla företagets ledarskapsmodell. 40 enkäter har genomförts mot personalstyrkan för att skatta ledningsgruppens ledarskap. – Det är naturligtvis ett stort steg att släppa kontrollen på det sättet, men helt nödvändigt för att vi ska fortsätta att utvecklas som arbetsplats, säger vd Kristian Franzén.

Ledningsgruppen är först ut att gå ledarskapsutvecklingsprogrammet som sedan ska tas vidare till den övriga organisationen. Programmet leds av utbildningsföretaget Consensus, som också leder det värdegrundsarbete som ligger till grund för ledarskapsutvecklingen.

För oss är det en skillnad mellan att vara chef och vara ledare, och som projektorganisation har vi många ledare, Då blir det viktigt för oss att vi alla leder på samma sätt och med samma värderingar, säger Kristian Franzén, vd på Kontract.

Använder sig av Försvarshögskolans ledarskapsmodell
Modellen som används är Utvecklande ledarskap som utvecklats av Försvarshögskolan. Modellen kännetecknas av att ledaren uppträder som ett föredöme och visar inspiration, motivation och personlig omtanke – allt utifrån en synliggjord värdegrund.

– Värderingsdelen är viktig för oss och för att göra skillnad på chefskap och ledarskap. Värdegrunden kommer bli ett kontinuerligt arbete att påminna oss själva och införliva i allt vi gör, från rekrytering till utveckling av medarbetare och till hur vi tar oss an och driver kunduppdrag, säger Kristian Franzén.