Nya rekord för företagens IT-kostnader

Färsk statistik från SCB visar att företagen lägger allt mer pengar på IT. 2015 var utgifterna 52 miljarder kronor. Företagen spenderar 59 procent mer på mjukvara nu jämfört med 2009, men utgifterna för leasing har nästan halverats på bara några få år.
– Trenden mot outsourcing är fortsatt stark och detta påverkar leasingen. Istället för att leasa utrustning köper företag allt mer tjänster externt, där denna kostnad ofta är en inbakad komponent i en större affär, säger Kristian Franzén, vd på IT- och managementkonsulten Kontract.

På fredagsmorgonen släppte SCB sin årliga statistik över företagens utgifter för IT för 2015. Företagen fortsätter att lägga lite mer pengar för varje år på IT, även om ökningen totalt sett inte är dramatisk. Däremot ökar kostnaderna för mjukvara kraftigt. På bara ett år har de ökat över 14 procent och sedan 2009 är ökningen 59 procent.

– Vad vi ser handlar det om att IT-intensiteten i företag ökar hela tiden och då även antalet eller omfattningen på mjukvarorna som används. Allt mer av ett företags verksamhet sker digitalt, vilket i sig öppnar för nya frågeställningar kring bland annat säkerheten i systemen och informationen. När vi integrerar även våra kunder, leverantörer och partners direkt i företagets IT-system blir säkerheten central. Men vi ska komma ihåg att de nya funktionerna också bidrar till att skapa värde eller till och med intäkter i företaget, så totalkalkylen är troligen inte lika dramatisk som det här diagrammet visar, säger Kristian Franzén, vd på IT- och managementkonsulten Kontract.

Finans- och försäkringsverksamhet ökar sina utgifter mest
Den bransch som ökat sina mjukvarukostnader mest är finans- och försäkringsbranschen. De står också för störst inköp av mjukvara totalt sett av alla branscher.

– Finans och försäkring lever under höga regulatoriska krav inte minst avseende säkerheten, men ligger även i framkant avseende digitalisering av exempelvis kundmötet. Hela affären är digital, vilket kräver avancerad mjukvara som naturligtvis kostar, säger Kristian Franzén på Kontract.

Leasingutgifter minskar kraftigt över tid
Däremot minskar företagens utgifter för leasing av IT. Sedan 2011 har företagens utgifter för leasing av IT-utrustning minskat med 47 procent från nästan tio miljarder till drygt fem. Kristian Franzén på Kontract tror att detta bland annat är orsakat av en stark positiv trend inom outsourcing av IT.

– Det blir allt ovanligare att företag äger sin egen utrustning, och därmed minskar även leasingen som finansieringsform hos företagen. Istället outsourcas delar av IT-leveransen till externa parter och därmed förflyttas eventuella leasingfrågor från företaget till outsourcingleverantören, säger Kristian Franzén på Kontract.