Pan Vision AB förvärvar Toptronics OY

Pan Vision, ägt av KF Media, förvärvar finska Toptronics och bildar Nordens största oberoende speldistributör.

Det nya bolaget kommer att ta namnet Pan Vision Distribution AB och ha kontor i Sverige (Stockholm och Borås), Finland (Åbo och Helsingfors), Norge (Dröback) samt Danmark (Köpenhamn). Den sammanslagna verksamhetens omsättning kommer att överstiga 800 miljoner SEK och visar proforma ett positivt resultat för 2004. - I en växande och samtidigt mognande marknad har vår strategi varit att via förvärv säkerställa en marknadsledande position för vår speldistribution. Genom förvärvet av Toptronics erhåller vi mångårig kompetens, kund- och leverantörskontakter, säger Börje Fors, vd KF Media och koncernchef KF. - Efter 21 år av tillväxt och lönsamhet var det dags att placera vårt företag i ett större sammanhang. Pan Vision och Toptronics kan med KF som ägare bygga Nordens största distributör av spel, spelrelaterad hårdvara samt tillbehör, säger Petri Lehmuskoski, vice vd i Pan Vision Distribution och fortsatt betydande ägare. Pan Vision’s förlagsverksamhet inom Film och Spel, med varumärken som Backpacker och Levande Böcker, kommer att organiseras i Pan Vision Förlag AB. Klas Palmqvist, för närvarande Affärsområdeschef Film, föreslås bli vice vd. Peter Levin med snart 20 års erfarenhet från Nordisk film- och spelindustri, VD för Pan Vision sedan augusti 2002, utses till koncernchef och vd i Pan Vision Distribution samt Pan Vision Förlag. - Vid sammanslagningen uppnås betydande synergier och skalfördelar viktiga för oss och våra partners, säger Peter Levin. Affären förutsätter godkännande från Konkurrensverket. För mer information, kontakta: Peter Levin VD Pan Vision AB +46730-416393 peter.levin@panvision.com Petri Lehmuskoski VD Toptronics OY +358400525366 petri.lehmuskoski@toptronics.fi