KPA har bäst avkastning

KPA - Högst avkastning för andra året i rad KPA Pensionsförsäkring AB hade både 2001 och 2002 den högsta avkastningen av alla pensionsförsäkringsbolag i Sverige. För 2001 var avkastningen - 0,9 procent. Och för 2002 var avkastningen -1,1 procent*, vilket kan jämföras med en avkastning på - 9,7 procent som det genomsnittliga livförsäkringsbolaget nådde. - De stora vinnarna är de anställda i kommuner och landsting som genom tjänstepensionsavtalet PFA har sin individuella del av pensionen placerad i KPA Pensionsförsäkring, säger Bertil Repfennig, vd för KPA AB. Dessutom är KPA Livförsäkring AB det enda livbolag som för 2002 kan visa en positiv avkastning, +1,3 procent. *Siffrorna innebär till exempel att 100 kronor placerade i KPA Pensionsförsäkring AB inför 2001 vid utgången av 2002 var värda 98 kronor. Hade beloppet istället placerats i det genomsnittliga livförsäkringsbolaget hade endast 88 kronor återstått. Att de 100 kronorna, trots att KPA är bäst, ändå minskade är en följd av den dystra utvecklingen på aktiemarknaden. För mer information kontakta Bertil Repfennig, vd KPA AB, tel: 08-665 48 49, 0734-39 33 06 KPA Pressjour, tel: 0734-39 33 86 KPA har förvaltat och administrerat pensioner sedan 1922. KPA erbjuder pensionslösningar, försäkringar och sparande, främst för arbetsgivare och anställda i kommun, landsting och kommunala företag. KPA arbetar inte bara ur ett företagsekonomiskt perspektiv utan tar ett helhetsansvar för ekonomi, människa och miljö, och var det första finansiella företaget i Sverige som blev miljöcertifierat enligt ISO 14 001. KPA ägs till 60 procent av Folksam och till 40 procent av Kommunförbundet och Landstingsförbundet tillsammans. Mer information finns på www.kpa.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT01070/wkr0002.pdf