Endast en av tio tror att det är enkelt att få hjälp vid psykisk ohälsa

Endast ett fåtal svenskar uppfattar det som enkelt att få hjälp när man mår psykiskt dåligt, det visar en ny Sifo-undersökning från vårdföretaget KRY. Bara en av tio svenskar tror att det är enkelt att få hjälp snabbt om man mår psykiskt dåligt, och lika många (9 procent) tror att det är enkelt att få rätt hjälp.

"Det här är oroväckande siffror, i synnerhet när majoriteten av svenskarna någon gång i livet lider av psykisk ohälsa och endast en av tio tror att det finns en lösning", säger Jesper Enander, chefspsykolog på Kry.

Konsekvenserna av de bristande vårdmöjligheterna, och effekten det har på svenskarnas förtroende, gör att många inte söker hjälp i tid eller inte söker hjälp alls.
Undersökningen visar att nästan tre av fyra (72 procent) svenskar lider, eller har lidit, av psykisk ohälsa. Trots detta har knappt hälften (46 procent) av dem sökt professionell hjälp, och nästan tre av tio (28 procent) väntade i ett år eller mer innan de sökte hjälp.

"Psykisk ohälsa är orsaken till nästan hälften av alla sjukskrivningar och utgör redan idag ett folkhälsoproblem. Det är därför det är viktigt att man söker hjälp i god tid, och att vården kan hjälpa svenskarna i tid. Möjligheten till tidig bedömning och behandling, innan symtomen riskerar att bli kroniska eller förvärras är en viktig pusselbit för att minska lidande", fortsätter Jesper Enander.

Fler intressanta resultat:

• Mer än hälften av svenskarna har flera gånger känt nedstämdhet, stress, depression eller oro/ångest under en längre tid fler gånger.

• Nästan tre av tio (28 procent) väntade i ett år eller mer innan de sökte hjälp, och en tredjedel (32 procent) sökte hjälp först efter ett par månader – samtidigt tycker nästan tre av fem (57 procent) svenskar att det är lämpligt att söka inom en månad när det gäller andra.

• Bland de som har sökt professionell hjälp när de mått psykiskt dåligt, fick fyra av tio (41 procent) vänta en eller ett par månader på att få hjälp.

Om Undersökningen:

Undersökningen gjordes på uppdrag av Kry i Kantar Sifos webbpanel (slumpmässigt rekryterad) med 1500 respondenter bland ett riksrepresentativt urval av personer 16-64 år. Fältperiod: 10-18 april 2018. Undersökningsresultaten är vägda på kön och ålder.

Samuel Danofsky
Head of Communications
press@kry.se

KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.

Taggar:

Om oss

KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare, psykologer och sjuksköterskor via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under dygnets alla timmar med endast några minuters väntetid.