350 körsångare från Västra Götaland inviger European Choir Games

European Choir Games  är en av Europas största körfestivaler och kommer att inta Göteborg den 3-10 augusti. Då möts 5 000 sångare från hela världen för att tävla i körsång och sjunga tillsammans. Körcentrum Väst har förenat 350 sångare från ett tjugotal körer i Västra Götaland till en enorm kör som medverkar vid den storslagna invigningen den 3 augusti.

Körcentrum Västs masskör inviger tillsammans med Bohuslän Big Band hela European Choir Games i Partille Arena den 3 augusti. Invigningskvällen innehåller även tävlingen Eurovision Choir, och kommer därför att tv-sändas i 11 länder i Europa, bland annat i Sverige där man samma kväll kan se den i SVT. Marit Zetterström är konsulent på Körcentrum Väst och en av arrangörerna bakom evenemanget.

- Det är första gången som Sverige står värd för en så stor internationell körtävling. För körerna och körledarna i Västra Götaland är det en fantastisk möjlighet att knyta kontakter och inspireras av körer från hela världen.

Kören kommer att framföra musik av ABBA, Avicii och John Rutter. Dessutom gör kören ett uruppförande av European Choir Games temasång “We can fly”.  Stycket har beställts av Kultur i Väst till årets evenemang och är specialkomponerat av den svenska tonsättaren Susanna Lindmark.  Dirigent för konserterna med masskören är Fred Sjöberg, Artistic Director på Interkultur.

Vill du som journalist komma till nästa repetition?

Nästa repetition äger rum den 9 maj kl. 18.30-21.00 i Annedalskyrkan i Göteborg. Välkommen!

Marie Jansons

Vokalerna, Kungälv

Vox Feminale, Älvängen

Örgryte Kyrkokör, Göteborg

Körcentrum Väst är en del av Kultur i Väst och finns som en resurs för körlivet i framför allt Västra Götaland, men vi samverkar och samarbetar med andra nationellt och internationellt. Körcentrum arbetar med fortbildning, evenemang, nätverk, konsultation och utveckling.

Om European Choir Games
European Choir Games är en av Europas största och mest spektakulära körfestivaler och genomförs 2019 för fjärde gången. Den 3-10 augusti står Göteborg värd för evenemanget med medverkande körer från hela världen. Körerna tävlar i olika musikstilar och kategorier. Körer kan också medverka utan att tävla och alla är självklart välkomna att ta del av evenemanget och folkfesten, såväl göteborgare som besökare. European Choir Games arrangeras i samband med Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas), en av Nordens största kulturfestivaler.

Göteborg & Co arrangerar European Choir Games 2019 i samarbete med Interkultur och Körcentrum Väst/Kultur i Väst med stöd av Västra Götalandsregionen. Huvudarrangör och rättighetsägare är Interkultur, en världsomspännande organisation som arrangerar flera internationella körtävlingar per år.

Kultur i Väst är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen. Vi arbetar för ett brett och inkluderande kulturliv som når och angår invånarna i Västra Götaland. Grunden i vårt arbete är att stärka kulturen och dess roll i samhället. För att åstadkomma det samarbetar vi med kulturlivets aktörer både regionalt, nationellt och internationellt. På Kultur i Väst arbetar vi med alla konstarter men också med arrangörsutveckling, samhällsutveckling, mångfaldsfrågor, jämställdhet och tillgänglighet inom kulturen. Läs mer på kulturivast.se