Frame filmfestival öppnar för inlämning

Onsdag 1 mars öppnar Frame filmfestival portarna för att ta emot kortfilmer från Västra Götalands alla hörn. Här har lokala filmare chans att vinna priser för sammanlagt 200 000 kronor. Vinnarna vaskas fram av en namnkunnig jury, bland andra regissören Katja Wik, bioaktuell med Exfrun, Helena Ingelsten, SVT Kortfilm och Erika Wasserman från Svenska Filminstitutet.

Nu öppnar årets filminlämning till kortfilmfestivalen Frame. 1–13 mars kan filmare i Västra Götaland skicka in sin film och tävla om fina priser. Filmen får vara max 15 minuter lång.

– Våra fantastiska samarbetspartners och sponsorer gör det möjligt för oss att dela ut priser till ett värde av 200 000 kronor. Det känns jätteroligt! säger Anna-Karin Johansson, producent för Frame.

En av festivalens återkommande samarbetsparter är Film i Väst.

– Förra året var ett fantastiskt år internationellt för svensk kortfilm. Den står starkt, inte minst från vår region. Därför känns det extra kul att vara med och skapa forum där våra regionala kortfilmer lyfts fram, säger Ami Ekström på Film i Väst.

Postproduktionsbolaget Shoot&Post bidrar också till priser under festivalen, och där berättar Michael Sevholt att man gärna vill etablera en relation till fler filmare och skapa band mellan filmare och teknik.

– Film är ett hantverk och du måste lära dig hur det funkar från grunden, det är många faser och en lång läroprocess innan du kan göra en långfilm till exempel. Vi söker alltid nya talanger att jobba med och vill vara med i kopplingen mellan dem och branschen, säger han.

Frames producent Anna-Karin Johansson är stolt över att kunna premiera regionala filmare, men hon vill också slå ett slag för festivalen som mötesplats.

– Det är på festivalen på Bio Roy den 6 maj som det händer! Där får vi träffas, filmare får visa sina filmer på stor duk och möta publiken, och vi får prata massa film med andra filmnördar, säger hon.

Precis som förra året tävlar man i fyra olika tävlingsklasser: Mellanvikt (16–19 år), Tungvikt (20–26 år), 27+ (27 år och äldre) och Konstfilm (från 16 år).

Anna-Karin Johansson, producent för Frame, Kultur i Väst
anna-karin.t.johansson@kulturivast.se
Läs mer på www.frame.nu

Frame filmfestival – fakta

Frame är en årlig festival, tävling och mötesplats för filmare och filmintresserade i Västra Götaland. Frame är också regional uttagning till nationella filmtävlingen Novemberfestivalen. Frame 2017 hålls lördag 6 maj med festivalcentrum på Bio Roy i Göteborg. Vår filmanmälan är öppen 1–13 mars 2017.

Sedan 2002 har unga filmskapare i Västra Götalandsregionen tävlat i kortfilmsfestivalen Frame. 2015 öppnade vi den nya ålderskategorin 27 + i samarbete med Film i Väst och 2016 startade vi även en separat tävling för konstfilm.

I tävlingsklasserna Mellanvikt (16-19 år) och Tungvikt (20-26 år) utses en vinnare bland de tävlande som går vidare till den nationella Novemberfestivalen. Vi delar även ut funktionspriser (Bästa manus, Bästa foto etcetera) i dessa tävlingskategorier, samt har möjlighet att utse Juryns Hedersomnämnande samt ett par specialpriser. Vi delar även ut ett antal fina stipendier där sponsorer själva utser vinnare av dessa.

Juryn 2017

Mellan- och Tungvikt
Erik Lundin – ansvarig för film på KulturUngdom, samt skådespelare och regissör
Gizem Erdogan – skådespelare, bioaktuell med Dröm vidare