Kultur i Västs Marie Tarrach Bävholm ny styrelsemedlem i European Blues Union

Kultur i Västs producent inom jazz och blues Marie Tarrach Bävholm har den 6 april valts in i styrelsen för European Blues Union, EBU. Bluesunionen är en samlande kraft för bluesen i Europa och har 134 medlemsorganisationer i 22 länder.

– Det känns väldigt roligt och spännande att nu vara ännu mer involverad i det europeiska arbetet för bluesmusiken. Jag tycker också det känns bra att vi nu är sex män och fyra kvinnor i styrelsen, säger Marie Tarrach Bävholm.

European Blues Union bildades 2010 med huvudmål att främja bluesmusiken i Europa, genom bland annat internationella utbyten, utbildningsprogam och event. Unionen håller årliga blueskonferenser, bluesskolor för unga musiker med mera. Ett av de större projekten som bluesunionen driver är den årliga tävlingen European Blues Challenge. I år hölls tävlingen i Portugal, där Göteborgsbaserade Marino Valle Band representerade Sverige.

Kultur i Väst har varit medlem i European Blues Union sedan 2014 och Marie Tarrach Bävholm är välbekant med organisationen och arbetet. Som styrelsemedlem hoppas hon kunna arbeta för att stötta musiker inom genren – men också arrangörer, som är den viktiga länken mellan musiker och publik.

– Bluesen har en stor och hängiven publik! Jag kommer bland annat att arbeta med projekt som utvecklar och stimulerar unga bluesarrangörer, så att publik och musiker kan mötas även i framtiden. Det är här magin uppstår! säger Marie Tarrach Bävholm.

Styrelsen håller nu på att formera sig, för att bland annat planera nästa stora medlemskonferens, som kommer att ske i Polen under våren 2020.

Läs mer om European Blues Union här...

Marie Tarrach Bävholm, producent jazz och blues, Kultur i Väst
marie.bavholm@kulturivast.se

Jennie Vilhelmsson, enhetschef Kultur & Upplevelse, Kultur i Väst