Stråkkvartett med internationell stjärnstatus till Mellerud, Borås och Lidköping

”Kuss Quartet har länge rankats som en av de mest intressanta kvartetterna på den internationella scenen” skrev Neue Zürcher Zeitung i maj 2018. Med sina unika konceptbaserade program som ofta framförs tillsammans med dansare, regissör eller författare har Kuss Quartet blivit internationellt känd. Musikerna arbetar ständigt med att ifrågasätta stråkkvartettrepertoaren och utarbeta nya tolkningsidéer. Genom Kultur i Väst ger kvartetten nu konserter i Mellerud, Borås och Lidköping.

Kuss Quartet bildades redan 1991 av violinisten Jana Kuss, under det att hon studerade i Berlin. Kvartetten fortsatte så småningom till New England Conservatory i Boston och fördjupade studier för the Cleveland Quartet. Musiker som Walter Levin, György Kurtag, David Geringas, Tibor Varga och Steven Isserlis har också varit inspiratörer och förebilder.

2002 utvaldes kvartetten exklusivt av the European Concert Hall Organisation som en Rising Stars ensemble. Samma år blev ensemblen även förstapristagare av det prestigefyllda German Music Council Prize respektive the Quartet Award Paolo Borciani. Sedan dess konserterar Kuss Quartet på de etablerade internationella scenerna över hela världen som Carnegie Hall, Concertgebouw, Wigmore Hall samt Die Philharmonie i hemstaden Berlin.

I samarbete med teater- och operaregissören Nicola Hümpel, grundare av den Berlin-baserade ensemblen Nico and the Navigators, utarbetar nu musikerna regisserade konserter. Under 2018 studerar kvartetten in Beethovens samtliga stråkkvartetter för att framföras i kronologisk ordning i Suntory Hall i Tokyo 2019.

Dessutom väntar konserter i bland annat Salzburg, Madrid, Florence, Stuttgart, Köln, London, New York, Washington, Zürich och Berlin.

Kuss Quartet spelar också gärna i klubbsammanhang och är regelbundet gäster i Rundfunk Berlin-Brandenburgs kulturradioprogram Klassik Lounge. Förutom en gedigen konsertverksamhet har Kuss Quartet även spelat in en mängd skivor för Sony/BMG, ECM och Onyx och framträtt i många internationella radio- och tv-utsändningar.

Musikerna i Kuss Quartet är också efterfrågade och uppskattade pedagoger och ger regelbundet internationella master classes för unga musiker. Förutom sin pedagogiska verksamhet vid olika internationella kammarmusikfestivaler och master classes innehar William Coleman en professur vid Mozarteum i Salzburg, Oliver Wille är professor vid Hochschule für Musik i Hannover och är gästprofessor och ansvarig ledare för kvartettutbildningen vid Royal Birmingham Conservatory. Han är även artistic director för the Summer Festival Hitzacker såväl som styrelsemedlem i the Karl Klinger Foundation, medlem av the German Music Council och jurymedlem i the German Music Competition.

Jana Kuss – violin
Oliver Wille – violin
William Coleman – viola
Mikayel Hakhnazaryan – cello