Kungsleden köper

Kungsleden köper Fastighetsbolaget Kungsleden AB (publ) förvärvar 10 centrumfastigheter i Göteborgs kranskommuner för totalt 185 Mkr inkl. transaktionskostnader. Affären görs till en direktavkastning om 9,1% efter fastighetsadministration. Fastigheterna innehåller drygt 32 tkvm, främst butikslokaler, vårdlokaler samt bostäder. Fastigheterna ligger centralt i Lindome, Mölnlycke, Landvetter, Hindås, Hallsås samt Floda och inrymmer service såsom vårdcentral, omsorgsförvaltning, butiker och bostäder. Säljare är Förbo AB som ägs av Lerum, Härryda, Mölndal och Kungälvs kommun. Fastigheterna tillträds 1 december. För ytterligare information, kontakta: Jens Engwall , VD, tfn 08-503 052 04, mobil 070-690 65 50 Johan Risberg , vVD, tfn 08-503 052 06, mobil 070-690 65 65 [REMOVED GRAPHICS] Kungsledens affärsidé är att äga och förvalta fastigheter med långsiktigt hög och stabil direktavkastning. Kungsleden deltar aktivt i de förändringar som den svenska fastighetsmarknaden genomgår genom att utnyttja och vidareutveckla bolagets kompetens att strukturera heterogena fastighetsbestånd. Detta innebär att Kungsledens fastighetsbestånd ofta förändras genom köp och försäljningar. Kungsledens fastighetsportfölj består av 426 fastigheter med ett bokfört värde på knappt 8 miljarder kronor. Beståndet finns i totalt 132 kommuner och är koncentrerat till Götaland och Svealand. Kungsleden noteras på O-listan vid OM Stockholmsbörsen sedan den 14 april 1999 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00220/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00220/bit0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00220/bit0002.xls Tabeller

Kungsleden är en långsiktig fastighetsägare och vår vision är att skapa attraktiva och hållbara platser som berikar människors arbetsdag. Vi skapar värde genom att äga, förvalta och utveckla kontor och andra kommersiella fastigheter i Stockholm och Sveriges övriga tillväxtregioner. En stor del av våra fastigheter ligger samlade i attraktivt belägna kluster där vi även är med och påverkar hela områdets utveckling. Kungsledens mål är att leverera attraktiv totalavkastning på våra fastigheter och till aktieägarna. Kungsleden (KLED) är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap.