Lundbergs årsstämma

Report this content

Lundbergs årsstämma fastställde på tisdagen styrelsens förslag till utdelning för verksamhetsåret 2009 till 6:50 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning är den 16 april 2010 och utbetalningsdag är den 21 april 2010. Till styrelseledamöter omvaldes Carl Bennet, Gunilla Berg, Lennart Bylock, Mats Guldbrand, Fredrik Lundberg, Sten Peterson och Christer Zetterberg samt nyvaldes Katarina Martinson och Louise Lindh. Mats Guldbrand valdes till styrelsens ordförande. Louise Lindh är 30 år och civilekonom. Hon är vice VD i Fastighets AB L E Lundberg och styrelseledamot i Hufvudstaden och Holmen. Katarina Martinson är 28 år och civilekonom. Hon är styrelseledamot i Cardo och Lorentzen & Wettre och var under det gångna året styrelsesuppleant i L E Lundbergföretagen AB. Stämman beslöt vidare att arvode skall utgå till styrelsen med 2 000 000 kronor, varav 600 000 kronor till ordföranden och 200 000 kronor till var och en av övriga av årsstämman valda ledamöter, förutom verkställande direktören. I enlighet med styrelsens förslag fattades dessutom beslut om ett bemyndigande för styrelsen att under perioden fram till nästa årsstämma besluta om förvärv av B-aktier i bolaget. Förvärv skall ske på Nasdaq OMX Stockholm och begränsas av att bolagets innehav inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Innehavet av egna B-aktier uppgår för närvarande till 145 483 aktier, motsvarande 0,2 procent av samtliga aktier. Verkställande direktören Fredrik Lundberg redogjorde i sitt stämmotal för bolagets utveckling. L E Lundbergföretagens tillgångar per den 9 april 2010 beräknas preliminärt uppgå till 34 mdr kronor och nettoskulden beräknas preliminärt till 2,5 mdr kronor. Vidare redovisades att substansvärdet efter uppskjuten skatt per den 9 april 2010 uppgick till 493 kronor per aktie, att jämföra med 452 kronor per aktie den 31 december 2009. Stockholm den 13 april 2010 L E Lundbergföretagen AB (publ) Information är sådan som L E Lundbergföretagen AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 april kl. 15:45.