HP och Labs2 startar samarbete kring IP-telefoni - Möjligt att ringa via wlan med handdatorn STOCKHOLM, 28 oktober, 2003 - HP och Labs2 har tecknat ett samarbetsavtal kring IP-telefoni via Labs2s helägda dotterbolag, Digisip. Genom avtalet får HPs kunder möjlighet att under 15 minuter pröva IP-telefoni utan kostnad. - IP-telefoni är lika enkelt och smidigt som vanlig telefoni och dessutom billigare. Det är häftigt att användaren får ett helt vanligt fast telefonnummer till sin handdator, säger Rikard Kindlund, produktchef för handdatorer på HP. Testabonnemanget kommer att erbjudas de som köper nya bärbara datorer eller iPAQ-handdatorer med wlan från HP. Testabonnemanget kan även prövas av andra HP-kunder på den svenska marknaden. Om användarna uppskattar tjänsten kan de på ett enkelt sätt fortsätta använda tjänsten genom att lösa ett abonnemang hos Labs2. De som prövar abonnemanget kommer att förses med gratis programvara från Labs2. - Personligen tror jag att IP-telefoni via trådlösa nätverk är början på något stort. Tänk att via en liten bärbar enhet kunna ringa på ditt vanliga fasta nummer, antingen med fria samtal, över internet, eller till samma låga pris som ett samtal i det fasta nätet. Det kan bli en spännande utmaning för dagens mobiloperatörer, säger Jonas Birgersson, VD Labs2. Mer information: http://www.hp.se/gomobile http://www.digisip.com/ Kontaktpersoner: Rikard Kindlund, produktchef för handdatorer på HP, telefon: 08-629 81 26 eller e-post: rikard.kindlund@hp.com, Ulrika Andersson, PR-chef på HP, telefon: 070-529 83 38 eller e-post: ulrika.andersson@hp.com Jonas Birgersson, VD Labs2, telefon: 070-515 27 62. Om HP HP är en leverantör av tekniklösningar till konsumenter, företag och institutioner världen över. Företagets lösningar omfattar IT- infrastruktur, persondatorer och accessprodukter, globala tjänster, bildhantering och utskrifter för såväl konsumenter som små och stora företag. HPs omsättning de senaste fyra kvartalen uppgår till 71,3 miljarder dollar. Mer information om HP finns på www.hp.se. Om Labs2 Labs2 är ett lundabaserat mjukvaruföretag som levererar en unik digital tjänsteinfrastruktur, Ti Brikks 2.7. Detta system skapar stora möjligheter för användaren, valfrihet mellan olika operatörer och möjligheten att själv välja och skapa digitala tjänster. Mera information finns på www.labs2.com Labs2 Group AB, Winstrupsgatan 1, 222 22 Lund www.labs2.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00140/wkr0002.pdf