Pressinformation

Pressinformation Labs2 skriver avtal med Stokab. Detta innebär att Labs2 som första operatör skapar ett alternativ till Telia för kraftfulla bredbandsförbindelser till Gotland. Affären innebär att Labs2 blir först med att hyra och tända upp kapacitet från Stockholm till Gotland. Detta innebär att det etableras välbehövlig konkurrens, hittills har alla förbindelser på sträckan levererats av Telia. "Detta är ett logiskt steg för oss på Labs2. Vi har, som tidigare kommunicerats, ett mål om att vara en viktig spelare i processen kring utvecklingen av bättre och billigare bredbandstjänster. Gotland är en utmärkt plats att bevisa detta på. Med hjälp av det lokala energibolaget och framsynt infrastruktur byggande av Stokab kan Labs2 skapa goda förutsättningar via tjänsteinfrastrukturen Ti BRIKKS. Detta kommer bland annat innebära bättre och billigare bredband samt telefoni för både gotlänningar och gotländska företag." säger Jonas Birgersson VD på Labs2. "Avtalet med Labs2 är viktigt för oss på Stokab då det, förutom etableringen till Gotland, innebär att Labs2 nu även etablerar sig i Stockholm", säger Staffan Lundgren VD på Stokab. "Personligen är jag övertygad om att Gotland kommer att bli ett exempel på hur en ny alternativ värdekedja kan framgångsrikt konkurrera och över tid ersätta den gamla", säger Jonas Birgersson. För mera information; ring Jonas Birgersson på 070 - 515 27 62 eller Staffan Lundgren på 08-508 30 217. Labs2 är ett lundabaserat mjukvaruföretag som levererar en digital tjänsteinfrastruktur, Ti BRIKKS 2.7. Detta system skapar stora möjligheter för användaren, valfrihet mellan olika operatörer och möjligheten att själv välja och skapa digitala tjänster. Stokabs uppgift är att bygga ut och underhålla fiberoptiska kommunikationsnät i Stockholmsregionen samt att hyra ut fiber. Bolaget är operatörsoberoende, konkurrensneutralt och skall tillhandahålla ett nät som är öppet för alla på lika villkor. Syftet med infrastrukturen och verksamheten är att stimulera en positiv utveckling för Stockholm genom att bidra till goda förutsättningar för IT-utvecklingen i regionen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00090/wkr0002.pdf