Ingen jul utan julklapp tack vare svenska skolbarn

Det är full fart i julklappsfabriken. Men inte hos tomten denna gång, utan i svenska skolor som deltar i Aktion Julklappen. Barnen packar julklappar som skickas till barn i Ukraina, Lettland, Moldavien och Rumänien. För många barn kan det vara den enda julklapp de får i år. Över 21 764 julklappar är i dagsläget anmälda. Målet är 30 000 klappar.

Aktion Julklappen engagerar skolor och barn över hela landet. Det är Läkarmissionen som står bakom och projektet är inne på sitt tolfte år. I år finns över 200 skolor anmälda och arbetet med att packa julklapparna pågår för fullt. Alla paket ska ha samma innehåll, bland annat pennor, ritblock, tvål och tandkräm. Alla paket ska vara klara senast den 26 november och på plats hos de depåer som Läkarmissionen ordnat.

-          Lastbilarna åker ner i december, berättar Cecilie Östby, projektledare hos Läkarmissionen. Det är självklart för oss i Sverige att få julklappar, men för de riktigt utsatta barnen i andra länder kan våra klappar vara de enda de får.

Skolorna samlar in innehållet på olika sätt. Inte sällan engageras föräldrarna i insamlingen. Det finns också många företag som hjälper till på olika sätt, till exempel med transporterna.  Det finns bokhandlare, speditörer och många andra som hjälper till i arbetet.

Det har också startats en blogg där man kan följa arbetet fram till det att barnen får sina klappar. Det är Liv Frödén, 13år, från Spånga Grundskola, som startat bloggen. Hon kommer själv att resa ned till Moldavien i december och dela ut julklappar på ett barnhem.

För mer information om projektet gå in på www.lakarmissionen.se och gå in på Aktion Julklappen. Bloggen finns på http://aktionjulklappen.blogspot.com

För mer information:

Cecilie Östby, projektansvarig: 08-620 02 33, 070-556 36 86